Ännu mer galopp

Var på rundbanan vid stallet med en stallkompis idag. På "raksträckan" brukar vi prova ta galopp ibland, och efter några varv när han var lagom upp-peppad kom tävlingsinstinkten fram, stallkompisen galopperade med sin häst samtidigt och då jäklar brände han på en bit! :) Nästan första gången han har gjort så i galopp. Iofs vill man väl kanske inte att dom ska dra iväg i nästan sken-tempo (är ju väldigt trögstoppat) men jag får tacka och ta emot att få draghjälp att kunna hålla galoppen en bit! ;)

Sen var han jättetrött! Ser man bara till sträckan (ca 10 varv runt rundbanan? ganska liten rundbana också) och tiden så borde han gott och väl ha ork bara utifrån grundkondisen som travare kan man tycka.
Men så snart han börjar stressa upp sig och använda onödigt mycket energi per meter så går den åt fort.
Tänkte jag skulle prova rida lite i ridhuset efteråt, för även fast han sa till väldigt tydligt hade jag ändå svårt att tro att han skulle vara såå mör, åtminstone skulle han kanske kunna ladda batterierna ett par minuter och sen köra lite till, tänkte jag. Visst gick det, men det var dumt känner jag såhär i efterhand. Han ska inte behöva tala om så tydligt så många gånger att han är för trött.
Men vi fick till några jättefina språng i galopp i ridhuset också, sen var jag mer än nöjd!

Jag känner av bristen på styrketräning och dressyrjobb. Han har nära till att rinna iväg, både framåt och i sidled. Om man är väldigt snabb själv att hinna med, och att stämma av vid behov, så kan det funka ändå. Men det är inte alltid jag lyckas med det, och då blir det iväg-rinnigt. :P
Men jag kör vidare på planen ett tag till, känner inte behov av att ändra om taktik.

Kommentarer
Postat av: Karoline

Det är väldigt roligt att du bloggar lite nu och då, alltid lika kul att få läsa om er :)

2016-04-25 @ 03:16:10
URL: http://karoline.me
Postat av: yllefilt.blogg.se

Bloggar du än Irene?

2017-09-21 @ 12:13:08
URL: http://yllefilt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0