Paus

Har haft mer eller mindre ridpaus i över en månad för att jag inte mådde så bra själv och hade en enorm motivationsdipp.
Nu skulle jag påstå att vi är igång igen, fast jag har inte så höga krav/ambitioner på att träna ofta. 2-3 gånger i veckan är bättre än inget!

Jag har lite svårt att vara seriös nuförtiden i ridningen. Under ett helt pass alltså, självklart blir det inte bara blaha eller bus hela tiden! :P
Idag var Delux så rolig, säkert smittad av mattes lekhumör, så han älskade att bränna på med rejält påskjut framåt genom ridhuset! Inte så långa sträckor i taget, en långsida eller så, fast ibland tog vi bara lite mer balanserade svängar och sen brassa på en bit igen! ;)

Det stod lite småhinder framme och Delux verkade riktigt sugen på att skutta över dom! Jag fick tyvärr förklara för honom att matte inte orkade hoppa av och korta lädren (red också i gummistövlarna, dom är glidiga på undersidan) och hindren var kanske inte riktigt anpassade för honom. Men jag blev pepp på att ta några skutt någon dag! :)

Vi laddade igång ett par gånger i lill-rummet (komma igång med tonus och energi, genom satta skolgaloppsanslag med mycket driv) han inte med att öka på så mycket eftersom han inte var igång innan så jag ville belöna tanken hellre än be om maxnivå. Men vilket framåtdriv han får efter det ändå! :)
För att vara lite seriös också så försökte jag påminna mig själv om min egen inverkan både rakt fram och på böjda spår, pyttelite in-ut på volten men han lyssnade sjukt bra så vi ältade inte, och så gjorde jag en del korta traven med hög tonus - vända (med tänk piruettvändning i trav) och så lite korta - fram i allmänhet för att lära honom hitta drivet och energin i kortandet, ta i lite till helt enkelt.

Deluxen tar den senare övningen som galoppkommando, men det bryr jag mig ärligt talat inte alls om. Snarare tvärtom, att jag kan utnyttja det om jag vill ha galopp från trav. Jag har då absolut inget emot om vi får något språng galopp-vändning à la början till piruett istället för trav! ;) Men jag tror det är bra att fokusera på energin, drivet och att bara ta ett fåtal steg i taget så vi inte hamnar i stå emot-läge. För energin behövs verkligen om han ska orka!


Vi hade finbesök häromveckan av en tjej som fick prova rida lektion på Delux. Hon har gått i bra lära, fanns redan massor med bra grunder! Sen blir det ändå en hel del lära om när man ska lära sig hästen och lite annan inriktning. Men Deluxen är numera en jättebra läromästare för de som är redo, eftersom man märker så tydligt när det blir rätt. Det är så roligt att se när en pusselbit börjar trilla på plats, eller man får en ny förståelse för saker och ting!
Och Deluxen är så fin att titta på! ;)

Kommentarer
Postat av: Johanna

Han är absolut fin att titta på.

2014-10-22 @ 06:55:13
URL: http://walkyria.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0