Träningspass

Det var ett par andra i ridhuset och då passar det inte riktigt med ridvägs-relaterade övningar, så idag fick det bli lite improviserat. Jag började tänka galopp från skritten väldigt tidigt, bara för att få igång kroppen. Deluxen bjöd själv att gå in till "lill-rummet" så då passade jag på att tänka åt tramp-hållet fast det blev väl mer början till skolskritt iom att vi inte hade så mycket energi.
Sen försökte jag tappert få Deluxen på galopphumör men det var inte det lättaste. Tänkte att jag skulle vara konsekvent och se till att det händer något men det tog emot! Fick isåfall stanna honom och fatta från skritt men även det kunde bli med så stor fördröjning innan det hände något att det inte kändes särskilt konsekvent. Well well!
 
När vi väl hade kommit igång och jag tänkte att vi kunde försöka göra något vettigt i traven åtminstone så fick jag lite av en insikt. Om jag vinklar knäna lite extra och vrider in hälarna hamnar jag lite stadigare och i bättre läge för att be honom samla sig. Så jag provade det med lite "tryck" i sitsen och att säga stopp framåt på gränsen till att han saktade av till skritt, och att jag då försökte kompensera med mer tryck (och ev. drivning). Just det där med knäna/fötterna gjorde att jag fick känslan av att ha bättre kontakt med och inverkan på hans bakben, lättare att få med vinklingen. Så vi kunde faktiskt korta traven riktigt fint några gånger! :) *lycklig*

Kommentarer
Postat av: Johanna

Kort trav är väl minst like kul som galpp ibland :)

2014-05-19 @ 08:46:03
URL: http://walkyria.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0