Vår!!

Deluxens hovar behövde verkas och jag hade en massa annat att tänka på så förra veckan blev det bara ridning en ynka gång. Det märktes när jag skulle rida, han kändes ganska ringrostig.

Roligt att se att fast han fysiskt verkar lite nedgången (otränad) och som att han glömt hur man ska röra sig under ryttare när jag hade hoppat upp, och att man ska följa mattes styrning också för den delen, så blev det väldigt mycket bättre under passets gång. Från att knappt kunna styra eller hålla balans/takt i traven (mer åt springa-hållet) till att trava på riktigt trevligt med mer schwung och balans efter bara några varv. Sånt är trevligt! :)

Vi tog det inte så hårt, tänkte att huvudsaken är att han får komma igång och använda kroppen lite varierat.
Avslutade med lite galoppfattningar från trav. Eller egentligen övergångar för jag brydde mig inte så mycket om fattningarna som att få galopp överhuvudtaget, vi har ju rätt svårt för det speciellt från trav. Men i Lördags var en ganska bra dag för sånt kändes det som!
Matte fick känna på klurigheten i att försöka låta bli att störa ryggen och balansen trots att ryggen rörde sig MASSOR och inte alltid så förutsägbart, det var lätt hänt att råka dunsa i ryggen när den plötsligt försvann iväg nedåt eller vara "ivägen" när den var på väg uppåt. Men när jag lyckades med det fick han till ett par riktigt trevliga galoppsprång! :) Och även när han inte tog galopp hade han stundvis väldigt trevlig och schwungig trav! Skoj!

Dags att åka till pålle igen och hoppas på mer trevlig ridning!



Kommentarer
Postat av: Johanna

Vi har inget ridunderlag överhuvudtaget :(

2014-03-11 @ 09:45:54
URL: http://walkyria.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0