Rulla på

Igår blev det sen ridning i ridhuset. Kändes inte som något läge för "power"-ridning (jobba med högre samling som mål) för pålle verkade tycka det var sååå jobbigt efter bara några stegs aningens uppkortad skritt. Kan kanske vara fossingarna, dom behöver verkas igen, för jag tror ju inte styrkan kan vara såpass dålig.
Inte kändes det som läge för galopp heller, då behövs lite sprutt och bjudning, och återigen tror jag det är fötterna och underlaget det sitter i. jag hade precis behandlat hovarna mot strålrötan kanske var han lite extra känslig därför.

Så idag blev en "rulla på"-dag. Först lite finlir i skritt utan så höga krav och med bara små små förändringar. Tanken var mot att öva först krumelurer med mer samlingar och piruettvändningar efter ett tag men det la vi ner då det blev mer åt "såsa omkring" över det hela och jag inte visste riktigt hur jag skulle bryta det med den övningen.
Ändrade plan till att träna öppnor. Nu var det som sagt inte läge att kräva så mycket belastning så jag nöjde mig med att känna att jag fick lite balans i viktfördelningen mellan de fyra benen (alltså en ok böjning/linjering) med tanken att framdelen skulle in men ibland blev det väl mer att det inte blev någon ful-sluta utan framdelen rakt framför bakdelen snarare än att den faktiskt hamnade innanför.
När han sen hade tagit några såna bra steg så lät jag honom följa böjningen in mot mitten och bytte varv. Så blev det mer fokus på kvalitet än belastning!

Fortsatte samma övning i trav. Där blev det först en utmaning att hitta en arbetsbar trav överhuvudtaget så jag kan hålla bättre kroppskontroll och har en sportslig chans att kunna inverka "stabilt" på den överrörliga, balanskänsliga och inte så jämna (särskilt i det läget) pållen.
För att hitta det gällde det verkligen att tänka less is more och hitta en centrering, inte så mycket skapa förändring utan skapa stabilitet. Vi fick höja kraven stegvis, och då tänker jag både på mig själv och på hästen. Först var det bra nog att hitta en stabilitet i sidled, sen vill jag också ha en stabilitet på så vis att jag kan hålla hans bogar fria med min inverkan. Utan fria bogar och att kunna hitta en hyfsat balansering mellan de fyra benen som i skritten så är det ju bara att glömma att kunna ändra något mer utan att tappa allt! :P
Utifrån det så försökte jag sen pyttelite bogen in och samma övning att vi sen avlastar som belöning och följer böjningen in på volten. I skritten är det en sak om det råkar bli för mycket, det går att "säga till" hästen att han ska gå tillbaka ut till spåret igen, i värsta fall kan man ju stanna först och styra sen. Eller bara fortsätta från där man är. I traven kollapsar allt om det blir bara lite för mycket, åtminstone då för stunden, men sen kan det ju ta en halv långsida att hitta det igen. Inte hela världen att misslyckas, men för att inte slösa bort en väldans massa tid och energi i onödan försöker jag hålla det minimalt så han har störst chans att klara det!

Mot slutet hade han en riktigt trevlig trav så det kändes lyckat! När jag skulle prova be om galopp blev det mer åt passage-försök, ännu ett kvitto på att det INTE var en galoppdag, haha! Och när jag skulle prova skolgaloppsansatser/-anslag blev det mer åt levadansats-hållet.
Kanske var lika bra så vi kunde gå back to basic på dom här bitarna! Jag skulle nog behöva träna minst en halvtimme per dag varje dag bara på det här för att klara att behålla känslan, så det behövs verkligen att damma av det med jämna mellanrum! Hitta stabilitet och centrering! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0