Nya året

Äntligen har det blivit lite snö iallafall. Men man ska väl inte ropa hej, kan ju tina bort fort den också och bli ny is...

Idag blev det ett trav-pass i ridhuset. Ett par av dom senaste passen har varit väldigt fokuserade på att höja-sänka tonus och göra många övergångar. Den här gången fick det blir lite tvärtom. Mer glida runt och inte göra så stora förändringar utan experimentera med finliret.
Först lite formande jobb i skritt (formande som i rakriktande). Sen trav, en hel del längs väggen där jag först och främst försökte få bakbenen skjuta på jämnt i förhållande till väggen, rakt fram, i andra hand experimentera med svaga öppnor för att lättare åstakomma det.
Provade först med mest känsla och att utgå ifrån sitsen. Sen med tydligare hjälper utifall att han faktiskt är lite bekväm av sig eller inte förstår vad jag vill. Jag tror att det är bra för mig att växla mellan "känsla" och "tydlighet". Ibland blir det bättre resultat av att vara tydlig, ibland behövs det inte och blir kanske kontraproduktivt, och då vet man ju vilket om man provar båda under samma pass. :) Tror det är lätt att glömma bort att prova både och.
Det skulle nog inte vara bra att sitta och glida runt med bara småjusteringar i trav nästan hela passen varje gång. Men någon gång emellanåt tror jag är kanonbra.
Deluxens kropp (och hans skalle också för den delen) verkar ju gilla travarbetet, och det är jättebra för mig att träna på sits och inverkan i traven lite mer i lugn och ro än när man vill att det ska hända mer. Under ett normalt ridpass vill jag ju att det ska hända mycket.

Tack Delux för ett härligt ridpass! <3


''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Mål för 2014:


Lika svårt som vanligt. Saker och ting måste ju få ta den tid det tar, samtidigt som man såklart vill ha tydliga målbilder att fokusera mot.
Några fokusområden som jag väldigt gärna skulle vilja att vi utvecklas inom är;
Passage, öva upp schwungen i traven och hjälpgivningen tills vi förhoppningsvis tar oss dit en dag!
Utveckla trampet närmare piaff (det är mer som ett mellanting mellan skolskritt och tramp i dagsläget) fast det tränar vi väl i ärlighetens namn knappt på eftersom det är något som kommer per automatik när vi övar levadansatser. Vore ändå roligt att utvecklas! ;)
Utveckla galoppen mer. Just nu har det backat tillbaka pga att han lätt blandar ihop levadansatserna med galoppanslag, så det blir som ett extremt jobbigt mellanting med lite för lite energi och framåtdriv. Då är det jobbigt nog att ens få ett galoppsprång. Får försöka hitta tillbaka till att koppla galoppen att vara mer framåt (vår ständiga utmaning, eftersom han måste få energi av att hålla ihop sig, annars klarar han inte att varken hålla eller ta galopp).
Tillvägagångsmässigt tror jag det är bra att inte fokusera så mycket på det till en början, men lägga in övningar som kan trigga honom att få den där extremt spända pilbågen. För är jag för "på" brukar det ge motsatt effekt.

Jag skulle också vilja fortsätta lägga in variation i jobbet. Inte extremt utan mer att hitta på roliga aktiviteter emellanåt eller lite mindre seriöst jobb.

Sitsen behöver förbättras, som vanligt! Evighetsprojekt. Jag satsar på att hålla igång regelbundet med core-träning på sidan om ridningen.
Vet inte om det räknas som mål, men jag skulle vilja ta mig upp till Ewa och träna.

Viktigast av allt så ska vi såklart satsa på hälsan under 2014! Hästens hälsa försöker jag alltid vara noga med utan att för den skull gå till överdrift. Så det är mest min egen hälsa som ska förbättras. Dieten och att se till att motionera regelbundet.
Just nu kör jag en överdrivet hälsosam diet och hade tänkt fortsätta med det så länge som möjligt.

Känns som att det blir mer av en handlingsplan än målbild det här!
Så jag kan lika gärna passa på att lägga till ett par saker till handlingsplanen;
*i den mån det går; fortsätta träna lite även på hårdare underlag regelbundet
*träna vidare på rakriktningen och se till att ge högre fokus på det under åtminstone något ridpass i veckan i snitt
*komma ihåg att HA ROLIGT! :D



Vad har ni för mål för 2014?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0