Min underbara pålle!

Nåja, idag blev jag faktiskt irriterad på Deluxen några gånger *skäms lite* men man ska ju lägga större vikt vid de bra sakerna! Det man vill befästa. :)

Jag hade byggt upp fyra koner som en korridor med två portar eller hur man ska beskriva det. Bland det första herrn gjorde när jag hade satt upp och skrittat en bit var att bajsa nästan mitt i "korridoren"! :P Då får man lägga om strategin, använde den lite som en stor åtta istället med bajshögen som extra-kon. (Han kliver inte i bajshögar, försöker man få honom göra det blir det cavaletti över eller skygga på sidan i sista sekund ;) ).
Försökte mig inte på så värst mycket krusiduller, mer försöka undvika att han förböjer sig och fokusera på linjeringen i volter, vändningar m.m. Svårt nog!
Märkte på Birgittakursen att han har börjat förböja i höger, vill ställa väldigt mycket och skjuter ut ytterbogen. I vänster vill han också förböja utifrån den böjning han har så att säga, trots att han ofta nästan är rak. Har provat nu på sistone att ibland tänka att jag ställer honom utåt först bara för att komma bort ifrån felböjen och hitta "rak" och släppa fram lite så snart han hittar det.

Sen blev det lite "trappan" för att pumpa igång. Använde konerna till att samla upp skritten och be om galopp precis mellan andra paret koner, för att få en begränsad startsträcka och en specifik galopp-punkt.
Han kom igång mer och mer så på slutet fick han till några riktigt fina galoppanslag! :) Och samlingen däremellan var stundvis riktigt trevlig.
Försökte få lite balans mellan att trissa upp- se till att det händer något och att försöka slappna av och komma ihåg att det är hästen som ska göra (inte jag). Det senare känns mycket lättare när man kan lita på att det faktiskt händer något. ;)

En sak är säker - Deluxen har fått väldigt mycket (förhoppningsvis bra) muskelarbete idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0