Fin kväll

Igår var det fixardag i stallet, vi såg över sommarhagar och jag plockade skräp ur den som Isi och Deluxen går i nu. (Känner mig lite senil, vet inte om jag skrivit om det redan...)
Känns lite konstigt att stundvis pulsa runt i ett par decimeters snö samtidigt som pållarna går och käkar gräs en bit bort.!

Jag var lite mör efteråt, träningsvärk nu efter gummistövlarna som jag inte använt så mycket i år, och lite röd i ansiktet av all sol man utsatt sig för under helgen. (Trots att det inte varit så fint väder, bara stundvis.)

Idag ska erkännas att jag var måttligt sugen på att rida. Dels såg herr pålle så nöjd ut i solen med gräs att tugga på, dels var jag lite mätt på ridning och hästeriet efter att ha pysslat så mycket med det i helgen.
Men jag passade på ändå att rida ute när det var så himla fint väder idag!

Tänkte vi skulle börja härda hovarna lite smått vid gruset så vi gick en bit hit och dit runt ridbanan, upp en bit på vägen, upp till stallet och tillbaka igen. Sen red jag ett pass på utebanan.
Först fick vi hitta koncentrationen, blev lite enkla övningar och bara försöka hålla skallen med. Sen red jag runt hinder på ridbanan och bytte varv ofta, red lite piruetter och provade om jag kunde korta skritten. La sen in lite galoppanslag. Det är klurigt, å ena sidan hade vi lättare för bjudningen och energin ute. Å andra sidan blir det mycket mer krävande när underlaget inte är riktigt jämnt och sluttar. Han var jätteduktig som fick till några fina språng och några språng på raken. Sen fick han med någon fin studsgalopp, något försök att bränna iväg i galopp (vilket iofs är lite kul, det har han knappt ens provat förut - har farten gått upp har han brutit av själv), något bakutsprång, försök att dra iväg åt helt fel håll, och annat spännande!
Bra övning för mattes kroppskontroll! ;) Det kräver väldigt mycket mer av mig för att hjälpa istället för att stjälpa när man måste anpassa till underlaget.
Passade på att öva lite stillastående också emellan galoppförsöken, och i början övade vi på att hålla skritten så vi kunde skritta lite på lång tygel.

Det vet jag inte heller om jag har skrivit om innan, men jag har iallafall kommit fram till att han flyttar vikten för mycket framåt och då rinner han till slut iväg framåt. Tror det åtminstone delvis beror på att han är framtungt byggd, tung bringa, hals och huvud. Det räcker med att han dippar in nosen så far vikten iväg för långt framåt. Så jag försöker påminna honom att stå stilla genom att pilla upp/fram huvudet när han börjar dra iväg för mycket inåt. Funkar bra för det mesta!


Grabben blev lite svettig idag. Det är inte varje dag! Å ena sidan är det ju bra att han är cool, då blir han sällan svettig. Å andra sidan känns det bra att komma åt att träna lite hårdare emellanåt. Det mår han nog bra av!



Kommentarer
Postat av: Johanna

Tackar, det som framför allt hänt är ju att hans kropp mår bra & Vargen mår bra! :)

2013-05-06 @ 21:53:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0