Kortpass idag också

Idag hade jag tänkt börja öva lite inför WE-hinder, göra litegrann av grovjobbet eftersom man kan få ha mycket tålamod på den fronten med Deluxen.
Det blev lite miss i planeringen eftersom en stallkompis skulle hoppa i ridhuset med två hästar. Är svårt nog att koncentrera sig bara någon annan rider samtidigt så med hinder inblandat blir det alldeles för svårt. Passade på att rida när den ena hästen värmdes upp, kanske 10 minuter(?) bara. Det var nog bra att ha en deadline för att inte kunna traggla på för länge!

Det blev väääldigt basic! Jag red runt och gjorde några halter som vanligt som uppvärmning, när jag kom till en vägg la jag till sidförande skänkel och öppna/stänga dörren-tänk för att be honom flytta sig i sidled, så snart han gjorde det fick han beröm- eftergift och komma ifrån pressen (genom att trava iväg, tyckte Deluxen ;) ). Man kan få ha en del tålamod och is i magen, se till att vänta ut rätt svar hellre än att reagera på fel svar. För han kan ta till många andra lösningar innan det blir rätt, råkar man säga att någon av lösningarna var fel (snarare än att vänta tills man kan säga att det var rätt) kan han snabbt bli trotsig och sätta sig på tvären. Samtidigt som man får vara tydlig med vad man vill.
Tror iallafall det är en fördel att vi har övat sidepass från marken.

Nästa moment var att börja öva på ryggning. Det är precis samma sak där. Ge kommandot och vara tydlig med vad jag vill, vänta ut och ha is i magen över alla andra felaktiga varianter han tar till, beröm och eftergift när han väljer rätt väg, sen får han gå ur pressen genom att gå på framåt. Gjorde ett par galoppansatser också direkt från ryggningen.
Det blev inte mycket - kanske 3ggr sidepass per riktning, 5 korta ryggningar. Säkert alldeles lagom för lille herrn!

Jag tyckte han var kanonduktig. Han försökte ju, inte alla är snabblärda med vad sjutton matte vill och hur man ska göra med kroppen! ;) Eller egentligen kanske det var jag som var duktig som kunde ha tillräckligt med is i magen och vara tydlig nog utan att bli bortkollrad när han gör en massa annat.

Några gånger till så kanske han lär sig sidförande hjälper och ryggnings-kommando! :)


Kommentarer
Postat av: Johanna

Ryggning är något jag fått lära mig att använda i ridningen, perfekt innan skolskritt t.ex eftersom den förbereder för diagnoal fotförflyttning.

2013-03-06 @ 08:40:47
URL: http://walkyria.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0