Komma igång

I Måndags blev det ett ridpass i ridhuset. Andra passet nu efter "vilan". Oj vad ouppfostrad min häst kändes! :S Dels kanske man får lite mer objektivt perspektiv efter ett uppehåll, dels tror jag han blivit mer kaxig/hingstig sen han gått ut på bete och dessutom fått ny tjejkompis. Överhuvudtaget när rutinerna förändras kan han bli lite knasig.

Det mest (förhoppningsvis) konstruktiva under dagen blev att se till att han stod stilla när jag skulle göra iordning honom. Har grejerna nere i ridhuset så jag inte ens behöver gå upp till stallet utan kan gå direkt från hagen.
Kan tyckas bekvämt, men när man har pålle som inte kan stå still och bara vill till öppningen för att spana efter damen sin, samtidigt som man ska greja med annat, då blir det väldigt ineffektivt. :P

Jag fick vara ganska hård mot honom. Men så blir det tyvärr när han "stänger av" och går in i den där hingstaktiga rollen. Han höll för sjutton på att gå rätt över mig flera gånger. Någon gång blev han riktigt sur, tyckte nog jag betedde mig aggressivt när jag behövde gå upp ännu något snäpp i fas för att få reaktion.
Men när han väl accepterat läget så blir han lugn och förmodligen tryggare med situationen.

Ridmässigt är vi lite ur form. Senaste passet blev det bara skritt och ett par travövergångar (mer som belöning än träning), mycket skolskritt (eller korta skritten, om vi inte kom så långt) och vändningar, tänkt som piruettvändningar men anpassat utifrån att han ska klara belasta bra. I vänster t ex kan det vara klurigt nog att hålla bra belastning på en större volt, "riktiga" piruettvändningar kräver jag då max ett steg och fortsätter sen på en större volt.
En bra dag kan han mer, men man får ju gå efter dagsstatusen!


Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag märker på at våra att efter dom släpptes på lösdrift så har flocken och de andra hästarna blivit vääääldigt centrala! Inte så kul när man är i arbete men flocken kallar för "viktigare saker" *bah* :P

2013-06-05 @ 13:34:57
URL: http://walkyria.blogg.se
Postat av: Johanna

Ja jag köpte ett täcke som jag inte ens fick på honom med våld trots att det var hans storlek! Nu har jag köpt ett som jag just fick på! Täckena är inte gjorda för kallblod tydligen!

2013-06-05 @ 22:38:33
URL: http://walkyria.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0