Ett par snäpp till

Idag var pållen riktigt duktig tycker jag.
Vi tränade i ridhuset och tog ett par trampförsök, försökte sen behålla tonusen så länge som möjligt efteråt men med lite avlastning med jämna mellanrum såklart.

Deluxen är normalt sett byggd lite i framåtlut. Egentligen inte så man ser det när han bara står, men när han rör sig tippar man fram av rörelsen och kanske hur han för bäckenet.
När vi kommit igång ordentligt, kommit till bra jobb och samling, då blir det inte alls samma sak. Då behöver jag plötsligt inte kämpa längre för att inte trilla framåt. Det är ett tokbra kvitto! :)

Vi lekte ganska mycket med det och jag var noga med att känna efter och försöka hinna med, hålla kvar hästen "på sätet".
Det blev ganska stor andel av passet jag ville att han skulle gå med bra samling, med lite pustpauser emellan.
I början var det mest tramp (komma igång) -tänk, sen skolgalopp-tänk, ett tag rullade vi på mer kravlöst i traven och jag tänkte mest på att försöka hitta ramen, på slutet blev det levadansats-tänk. Inte blev det någon levad inte, men han kom till väldigt trevligt jobb och det var som att vi kunde bli mycket mer bekväma i det läget. :)

Han känns dock fortfarande lite stel i bogarna (när han började spänna av och bli ännu mer bogfri knastrade och knäppte det i bogarna som att dom plötsligt "lossnade" och höll på att justera läge. :P) och lite känslig i fötterna efter verkningen spec. v.fram. Hoppas det ger med sig snart.
Skönt också att vi har så mjukt underlag i ridhuset!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Lite bilder från nya stället kanske :)?

2013-09-03 @ 21:59:54
URL: http://walkyria.blogg.se
Postat av: Johanna

Jaa...helt fantastiskt. Har inte insett vikten av den & inte fått känslan för den...men nu, så viktigt att vara i balans i varje steg.

2013-09-08 @ 15:48:46
URL: http://walkyria.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0