Stallmöte

Det är bra med stallmöten ibland för att snacka ihop sig! Nu var det väldigt länge sen för mig, dom hade stallmöte precis samma kväll som vi flyttade tillbaka i vintras, kom precis när dom var klar! :P Och sen har det inte varit fler förrän nu.
Det lutar åt att vi får ha "favorithagen" i sommar. Sen är jag kluven till om jag ska propsa på att han får gå själv av ekonomiska/praktiska skäl (om jag ska stödfodra hela sommaren med eget hö) eller om man ska hoppas att det funkar ändå på något vis till förmån för pålle som får sällskap. Får se hur det går med det!
Grabben ska alltså gå i en stor vinterhage där det kommer finnas gräs, men såpass lite ändå att det inte blir något sommarbete, möjligtvis att det råkar dra iväg några veckor eller så när det växer på som mest.

Blev ingen ridning ikväll men däremot igår kväll.
Nu har pållen coolat ner sig såpass i skallen att det inte gjorde något att vi red samtidigt som dressyrträningen i ridhuset.
Han lyssnar inte lika tokbra som det har känts vissa glimtar sådär (t ex efter WE-träningen) men tillräckligt för att det ska vara mycket lättare för mig att kunna gå in och slipa på detaljer. :)

Igår hittade jag tillbaka till känslan av att ha hästen "på sätet" och iom det bli noggrannare med mig själv hur jag inverkar på honom med kroppen. T ex att jag försöker möjliggöra att han blir lätt fram och kan lyfta manken, inte själv "hänga på framdelen" på honom (det är väldigt små marginaler men kan skilja mycket i känslan) eller i ena höften eller så, utan öppna upp för framdelen. Kräver väldigt mycket balans och kroppskontroll från min sida och att jag påminner mig själv hela tiden. Annars trillar jag lätt dit när pålle rör sig.
Det är häftigt hur stor skillnad det gör på hållningen och hur han rör sig!

En sak jag tar med mig till nästa gång är att jobba mer basic och mindre tänja på gränserna (vilja göra flashigare saker :P ) när jag väl kommer dit. Pållen kommer ju bli anti till slut om man kräver för mycket jobbigt, och ofta ger basic-jobbet i sig väldigt mycket om man har ett såpass bra utgångsläge.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0