Ignorera klockan

Jag har lite dåligt samvete nu över en del som jag vill/borde hinna med men inte lyckas pussla ihop i schemat riktigt, när det gäller hästens skötsel. Har väl blivit bortskämd med att ha TID, bara man har ork och självdisciplin nog.
Helgens schema för min del i stallet börjar redan bli lite väl mycket för att hinna/orka med! Allt man borde sprida ut över hela veckan men helt enkelt inte har tid/ork till på kvällarna.

Ikväll satsade jag på ridningen, tog två inte så långa pass i ridhuset. Första passet var det en som kom utifrån och red i ridhuset, då tog jag inte fram några grejer. Nog för att det är hoppdag, men jag behöver ju inte ha grejer framme precis varje pass! :P Andra passet glömde jag faktiskt bort det tills jag precis var på g att hoppa upp. Hade ändå bara tänkt att ha en kon att rida runt, så jag flyttade pallen en bit in bara och hoppade upp därifrån. ;)
Grabben var duktig tycker jag. Gick inte riktigt jämnt fram, men med största sannolikhet pga fuktig sand som packades nästan som cement i hovarna, det går han och snubblar på till slut när det blir styltor under fötterna. Provade nämligen gå runt i stallgången för att se hur han gick, då trillade väl sånt ur efterhand, så efter bara någon vända var det borta liksom otakten fram. Sen när jag kom ner och hade ridit andra passet såg det ungefär likadant ut, kollade hovarna och mycket riktigt hade han samlat på sig en hel del i v.framhov. Lurigt!

Första passet övade vi lite allmänt det vi brukar och jag la in lite skrittpiruetter. Inte så krävande eller avancerat men på slutet testade jag gränserna lite i traven genom att tänka åt passage-hållet. Mer schwung och tonus fick han helt klart i traven! :)
Andra passet red jag runt pallen och svagt sidvärts från en stor volt till en liten volt tills vi var bredvid pallen i mitten (som i en sluta var tanken, minskar volten successivt). Pållen tyckte nog det var lite jobbigt, eller att matte var lite jobbig, men jag var noga med att han fick gå ur direkt efter. Antingen lång tygel eller länga på framåt i trav. Gjorde i princip bara det andra passet, i skritt och trav.
Egentligen skulle jag som sagt ha velat hinna med mer. Men jag kom hem kl 23 och ska upp före 7 imorgon.

Kommentarer
Postat av: Karoline

Det är jobbigt när tiden inte räcker till, men jag tycker att du prioriterade bra :)

Sv: Personligen så känner jag nog mer för Odessa än allt annat, henne har jag ju kvar för resten av hennes liv. Hon är alltid glad och sviker en aldrig... inte för att Micke gör det heller.. men ens djur är något speciellt.

2013-04-12 @ 00:54:27
URL: http://karolinesliv.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0