Gott och blandat

Igår var sista voltige-passet för terminen (och alltså sista överhuvudtaget för min del), vilket kändes lite vemodigt! Men vi hade kul som vanligt. Som sista grej fick vi prova axelstående på hästen (som att stå på huvudet men med stöd av axeln ist för huvudet) och att göra en kullerbytta ner från hästen. Det var himla spännande, kändes som att åka karusell! :D


Sen har det ju hunnit med att hända en hel del hästrelaterat. I Tisdags fick jag en lektion i galoppanslag på Karamell (var det tänkt), hon ska egentligen vara väldigt känslig för galoppsignaler, men jag hade ändå lite svårt för att få henne i galopp. Men ett par fattningar/anslag fick jag till iallafall! Dessutom lite piaff! :D Hon är så duktig läromästare den kloka damen! :)

Har kollat på kurs för B, kunde inte stanna hela dagen men det var väldigt intressant och lärorikt ändå. Jättebra att bli påmind om viktiga grunder när man ser de grönare ekipagen, väldigt inspirerande att se de som kommit längre.


Imorse red jag lektion med Deluxen för B, som vanligt väldigt roligt och givande!
Vi hann med att rida runt några minuter på banan innan B dök upp, vilket var roligt att då ha gjort lite grovjobb innan lektionen ens börjat. ;) Jag har faktiskt fortsatt med den tuffare träningen för herrn, att alltid be om skolskritt (men får ibland nöja mig med samlad skritt lite beroende på läge, målet är dock hela tiden skolskritt) och bara lägga in pustpauser då och då. För att han inte ska hinna trilla isär i skritten och för att han ska ha mer tid på sig att verkligen pumpa igång!

Han gick med nigande gång direkt i skritten då B kom och vi kunde öva lite svag sluta - gå över till svag öppna och växla mellan skolorna på långsidan. Vi har ju haft rätt svårt för skolor överhuvudtaget, men det känns lättare att komma över tröskeln när han jobbar med så hög tonus som i skolskritten. Så idag gick faktiskt alla skolor vi övade på ovanligt bra, inklusive skrittpiruetterna. :)

Pålle var lite mör kände jag sen gårdagen, då vi tog två pass och han faktiskt flåsade och ångade ordentligt efter ridningen, så det kändes lite motigt ibland när jag bad om galoppanslag och annat jobbigt. Men han gjorde det riktigt bra ändå, kändes väldigt konstruktivt! :)
Vi provade övningen att växla mellan sluta och öppna på långsidan i trav också vilket jag tycker är mycket svårare, och det gick väl sisådär. Men det är ju nyttigt att öva på, och det gick bättre än väntat i vänstervarvet, där tog han skolorna fint trots att det brukar vara svårare varvet. :)

Jag har en så fiiin pålle! *stolt matte* Som belöning fick han stå inne och käka och sova några timmar efter träningen.

Lite mindre roligt dock är att hitta nya bit- eller sparkmärken nästan varje dag på pålle. Tur att han är en stålhäst som inte så lätt går sönder! Ändå ser det inte så roligt ut med kala fläckar i vinterpälsen här och där, och det är såklart tråkigt för min fredliga pålle att känna att han måste försvara sig så ofta.
Kanske har jag blivit bortskämd av att inte behöva tänka på sånt när pålle har stått själv och/eller med fri tillgång på käk.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Åj vad modigt att göra kullerbyttor och allt på häst.
Det är inte kul om man har en häst som "mobbas" i hagen....det går inte att omfördela hästarna så att de som faktiskt är "snälla" mot varandra kan gå ihop?

2012-10-19 @ 20:44:14
URL: http://walkyria.blogg.se
Postat av: Sara & Sir Louie

Ååå, det är verkligen inte kul när ens ögonsten blir utsatt - BLÄ! Så var det för Louie oxå förut då han var lägst i rang i den stora flocken. Mycket bättre nu med bara en hagkompis som han kan bråka lite med ;-) Roligt att det går så bra för er ridmässigt och jösses vad massa du kommer lära dig! Kul att ni oxå jobbar med skolskritt - skrev precis ett mail till Birgitta där jag berättade att nästan ALLA av hennes elever här övar just nu på skolskritten ;-) fniss... Ha det fint häslar vi

2012-10-22 @ 08:54:12
URL: http://louie.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0