Fördelar med försommaren

Ett par fördelar jag märkte av idag;

* Det är ofta drägligt väder, inte så varmt så insekterna blir jobbiga. Idag var det riktigt trevligt väder, varmt i solen när den kom fram emellanåt men svalt i luften (kanske 16 grader, har inte kollat) och fläktande vind som håller de flesta insekter borta! :)

* Om pålle inte är sugen på att komma in, vilket han sällan är förrän på kvällen om han har käk kvar ute, så kan man sadla pållen i hagen istället! Det gick inte i gamla vinterhagen eftersom det var så liten torr yta att vara på och längre från käket till grinden.


Så idag blev det ridning trots att pålle tydligt demonstrerade att han ville vara kvar i hagen genom att springa tillbaka till höet när jag försökte leda honom till grinden. Han vet sin styrka så det är mest skaderisk (för mig då framförallt) om jag envisas.
Fast det kanske sitter lite i skallen också. När jag hade sadlat pålle och skulle tränsa och han därmed fick slita sig från sitt hö, så försökte han dra iväg. Det var ju egentligen en ännu farligare situation (för hästen) när jag hade tyglarna runt halsen och sadeln på, ifall han hade lyckats dra iväg. Men jag var snabbt med och var väl tillräckligt övertygande så pålle stannade innan han fått upp farten. Phew!





Jag försöker ju avdramatisera att gå på lite olika ställen och olika underlag på väldigt light-nivå. Idag hoppade jag upp inne i ridhuset, provade få honom stå stilla en liten stund vid sargdörrarna och testa manövrera honom närmare dom (vore som sagt kul att kunna lära honom att man stänger sargen från hästryggen, men dit har vi långt kvar, han tycker det är jättejobbigt bara att behöva stanna när han tror vi är på väg ut), sen ner till uteridbanan. 
Först gled vi bara omkring kravlöst och red lite runt hindren som stod ute. Sen höjde jag kraven lite successivt och övade korta-länga skritten och några travuppgångar. 
Väl i traven fick han ibland glida på en bit och vi övade på att balansera på underlaget som är lite ojämnt och sluttande. 
Blev ett lättsamt pass, jag var glad bara att han var såpass cool ute att vi kunde koncentrera oss! :) 

Sen red vi tillbaka hem till hagen för att klä av pållen igen. Duktig pålle! 
Bortsett från att släpa grejerna från stallet till hagen så är det bekvämt och mysigt att pyssla i hagen istället för i stallet!



Det numera omkullvälta trädet.


Så här fin utsikt har Tabben från sin hage! ;)



Kommentarer
Postat av: Johanna

Åjdå det låter farligt att han kan dra iväg.

2012-05-29 @ 21:55:32
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag glömmer ofta säkerhetstänket, förlitar mig på att ha sådan "disciplin" på pålle att han "sköter sig"...nåväl idag så promenerade vi och Andreas och hunden var med, pålle blev lite busig och jag hade nylongrimskaft och inga vantar, brände sönder halva handen, gör sjukt ont!!!

2012-05-30 @ 21:29:36
URL: http://walkyria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0