Det går framåt!

Ibland kommer belöningen direkt! För att man satt konkreta mål tänker jag.

Efter att iofs kanske ha tagit ner prestationskraven och petigheten och hämtat lite inspiration utifrån fick jag och pålle till lite travlängningar i Onsdags! :)
Halvhalt - länga ramen och luta bak axlarna lite, smackning, så blev det lite sprutt i pållen! Lite fokus och pytteavstämning i varje steg så höll sig ändå tempot ok och jag tror nog steget längdes lite! Huvudsaken det blev mer power och jag tror pålle tyckte det var roligt att få sträcka ut, är väl lättare för honom än det samlande jobbet och ändå får han känna sig lite duktig för att vi lärt oss något nytt! :)
En annan anledning till att det kändes bra (jag är ju inte hajj på längningar, det är ganska nytt för mig, och då är det klart man lätt blir mer skeptisk till "är det verkligen bra?") är att upptagningarna efteråt ändå gick bra, det kändes inte obalanserat eller okontrollerat på något vis.
När jag tog tillbaka tydligt samtidigt som jag hjälpte till med fötterna att liksom säga "nu håller vi oss kvar med fötterna HÄR" (liknande det jag kan göra vid halter och trampförsök) så fick han till lite passage-liknande trav något steg! :D
Lekte lite mer med det, just övergångarna.
Sen tänkte jag avsluta med galoppfattningar/-anslag, då blev det lite kortslutning i hjärnkontoret att pålle glömt bort galoppen och fortfarande var inne på det vi tränat på, så även där råkade det bli något passage-liknande istället för galopp! :P Gjorde då inget! ;) Men jag fortsatte och övade mig på att hålla kvar mitt kommando tills jag får galopp, istället för att ge kommandot och lätta ur igen för att jag ger upp om det inte blir något. Det var mer för min skull, öva mig själv på signalen och att vara konsekvent!
Pålle var iaf superduktig!


Sen igår kväll tänkte jag prova lägga fokus på samlingen och galoppen igen. Herrn var helt underbart "med" överlag och det kändes som att han hade ganska lätt för sig, bra utgångsläge liksom för samlingen. Provade lite tramp, blev nog något steg iaf, sen provade vi lite galoppanslag.
Det passet tror jag vi fick utdelning för passet innan där jag hade legat kvar längre med kommandot/anspänningen, för jag fick snabbare svar från hästen.
Det blev inte alltid som det var tänkt, något luftsprång nästan och något passage-aktigt någon gång, och inte alltid rätt galopp, men det kändes riktigt bra ändå! :) Konstruktivt!
Och traven var om möjligt ännu trevligare idag, fastän jag inte direkt jobbade med den utan använde den lite för att väcka energin till övriga jobbet och lite avlastning mellan galoppen.

SÅ KUL när man får utdelning för jobbet! :D



Kommentarer
Postat av: Johanna

Superkul! :)

2012-05-05 @ 14:53:55
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Karoline

Va roligt att det går framåt :)

Vad ni är duktiga!

2012-05-06 @ 16:12:01
URL: http://karolinesliv.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0