Utmaningen accepterad!

Man får väl ställa upp och svara då!



Vad heter hästen? Delux Tabac
Tycker du den har ett fint namn eller vill du att den ska heta något annat? Delux är såklart fint! :)
Vad kallar du hästen? Tabac, vilket ju egentligen är fel eftersom det är uppfödarnamnet, ibland Tabben (på bloggen skriver jag det just för att undvika kommentarer om att det är fel! ;) ) försöker styra över det lite gradvis till Delux, svårt att ändra om i skallen!
Vad kallar andra hästen? Dom i stallet: Tabac, på nätet: Tabben av skälet ovan!
Hur gammal är den? 20 i år
Vilken färg har den? Stickelhårig fux, stjärn, tror han är skimmel i grunden för stickelhåren blir fler för varje år! Haha
Är det ett sto/valack/hingst? Valack, men själv säger han nog hingst.
Vem red in/utbildade hästen? Angelica heter förra ägaren som kämpade tapper endast 13(?) år gammal!
Är den tävlad i hoppning? Jajjemän

Vilka klasser/hur högt? 90cm (LC tror jag det blir för D-ponny?)
Är den tävlad i dressyr? Jajjemän
Vilka klasser? LC och LB, är riktigt förundrad över hur sjutton både hoppningen och dressyren gått till, måste ha varit en enorm prestation att öht ta sig runt!
Är den tävlad fälttävlan? Nej
Är den tävlad i galopp? Nej, fast kanske om du frågar hästen. Räknade till 24 galoppfria starter av 71-missförstånd? 
Vilken nivå? -
Är den tävlad i något annat? Ja
Vad i så fall? Trav
Har den tävlat in några pengar? Ja
Hur mycket? 69950kr
Har den haft föl? Troligtvis inte
Vad heter fölen? -
När fick den den/dem? -
Är hästen bra på dressyr med rätt ryttare? Ur tävlingsaspekt - nja det tror jag vore svårt, för det som räknas för mig - absolut!
Hur är den i skritten? Fin, som i allt! ;) Tycker det är tråkigt och lite jobbigt i längden.
Hur är den i traven? Stabilaste gångarten, lättast att hitta bra hållning, väldigt taktsäker tycker jag. Grymt läcker när den får komma till sin rätt! Stort register i traven som säkert kan bli ännu större.
Hur är den i galoppen? Fin när vi väl får till den och han får bra förutsättningar, men än har vi ju inte kommit så långt med det. Svårare i vänster än höger än så länge, tror nog han har en ok galopp i grunden som man successivt kan plocka fram.
Kan den skänkelvikningar? Tror jag nog, fast skulle vara väldigt ringrostig = väldigt lite tvärning.
Kan den öppna/sluta? Jodå, matte kan det lite sämre däremot.
Ställer den alla ben brevid varandra och håller formen i halterna? Om man får honom till halt så- visst, inte omöjligt!
Är hästen pigg? Ja
Är hästen trög? Känns som helt fel ord men han kan numera bli lite bekväm ibland om det är varmt eller blir jobbigt, varpå matte blir lite handfallen när hon inser att hon knappt lärt in några framåtdrivande hjälper.
Är hästen stark? Som en oxe! Eller åt det hållet iallafall. Bäst att inte ge sig på några dragkamper med honom iallafall.
Är hästen het? Om man vill använda det som ursäkt för att han ibland blir osäker, stressad, förvirrad, hamnar gravt i obalans eller blir orättvist behandlad, så visst händer det ibland, själv skulle jag inte säga "het".
Bockar den? Nej
Har den bockat med dig? Ja, men då blev jag tokglad för att det hände något när jag försökte trycka på galopp-knappen som han inte lärt sig än. Så pålle fick beröm och klapp på halsen!
Stegrar den? Nej
Har du stegrat med den? Nej
Sparkar den bakut? Nej
Skenar den ofta med dig/andra? Har aldrig skenat så länge jag haft honom. Springa fortare än man vill och vara svårstoppad är en annan femma. Eller springa hem från jobbig matte! ;)
Har du skenat på den? Jag brukar inte springa på hästen och om jag gör det brukar jag ta det sansat.
Är den tittig? Lite
Har du badat tillsammans med den? Nej
Har ni hoppat tillsammans? Nej
Har ni galopperat på en äng tillsammans? Nej
Hoppar hästen bra? Ja, kanske inte jättehögt men fin teknik tycker jag.
Gillar den att hoppa? Vet inte, har inte frågat.
Har den bra hoppteknik? Ja det tycker jag.
Hur högt brukar du hoppa med den? Har bara löshoppat upp till 80cm.
Hur ofta hoppar du den? Aldrig, löshoppning i snitt en gång per år kanske.
Hur är den när den rids ut? Kan vara lite tittig/stressad och vilja ångloka på snabbare än matte vill på hemvägen, vill gärna gå över i trav efter ett tag när man försökt skritta för länge. Försöker vända ibland och gå hem på bortvägen, men det är nog mest när man inte ridit ut så ofta och den blir hemkär. Vill helst gå först.
Tycker den att det är kul? Har inte frågat honom det heller. Tror faktiskt inte det eftersom han så ofta blir stressad/osäker, men ibland verkar han tycka det är trevligt att få se sig omkring eller knata i skogen där man får mer att tänka på och jobba lite mer.
Blir den piggare eller trögare än på banan när ni rider ut? Coolare på banan, mer lagom.
Står hästen i box? Ja
Går hästen på lösdrift? Nej
Vad äter hästen? Hösilage, Krafft Muskel, mineraler, morötter, salt. Någon gång kan man få äpple.
Går den i hagen varje dag? Självklart!
I en stor eller liten hage? För liten
Hur länge går den ute per dag? 10-12 timmar per dag.
Gillar den att vara ute i hagen? Det tror jag nog, men hagen nu på vintern är lite tråkig.
Har den vindskydd i hagen? Ja med oflit eftersom den angränsar till stallväggen. Där brukar herrn stå och mysa när det blåser medans dom andra får stå i blåsvädret!
Hur ofta rids hästen? Målet är 5-6 pass per vecka, ibland lyckas jag få till fler pass, ibland färre.
När den tränas vad gör ni då? Tränar AR/dressyr eller vad man nu vill kalla det, tricktränar. Gör vi något annat är det inte för träningens skull.
Vad gör ni när hästen inte rids när den t.ex har vilodag? Lite tricks som sagt, passar på att fila till fötter eller kanske ge en KS-behandling, kliar på hästen, matte passar på att göra mer stalljobb som behöver fixas eller få lite mer tid över för en ovanlighetens skull.
Borstar du hästen före och efter ridningen? Före borstar jag såklart, pålle dekorerar sig själv efter.
Om hästen blir svettig svampar/spolar du av den då? Nja, är lite dålig på det faktiskt. Händer ganska sällan och det brukar inte bli så mycket. Blir han riktigt blöt försöker jag komma ihåg det.
Hur länge brukar ni rida varje gång? Allt från 10-45 minuter per pass, försöker ta fler pass om jag vill hinna med mer.
Hur tycker du att man ska rida för att klara av hästen? Klara av? Kan man inte så fixar han ju allt själv! Bestämmer väg, gångart, tempo, när man ska gå hem osv.
Är det en svår eller lätt riden häst? Lätt att sitta kvar på, svår att hitta knapparna och förstå sig på.
Är hästen ridskolehäst eller privathäst? Privathäst
Vem äger hästen? Jag
Vad har du för relation till hästen, t.ex. fodervärd, halvfodervärd, hyrryttare, skötare, medryttare? Godisautomat, sysselsättare, betjänt
Hur länge har du ridit/ tagit hand om hästen? Juni/Juli 2007.
Hur länge tror du att du kommer fortsätta med just den hästen? Så länge det går att lösa utan att han lider av det.
Vad har ni för mål i år? Skulle ju bli långt så i grova drag - fortsätta utvecklas mot harmonisk ridning, ffa galoppen kan ju utvecklas mycket och matte kan göra dito.
Har ni nått några av dom redan? Nej, om man inte räknar något pyttesnäpp i rätt riktning iallafall.
Rider du privatlektioner på den? Ja
Hur ofta? Ifjol blev det 8 gånger tror jag
För vem? Har framförallt blivit för Birgitta Järnåker men provat rida för lite olika
Hur länge håller den lektionen på? 30 minuter, kan bli kortare beroende på hur mycket hästen orkar, brukar oftast bli minst två pass per träningstillfälle.
Är hästen snäll i stallet? Jättesnäll
Kan hästen stå lös i stallet? Klart han kan. Sen om han står stilla eller inte beror på om han har något bättre för sig.
Måste hästen vara uppbunden? Nej jag brukar max ha honom uppbunden någon gång per dag, annars är han lös.
Håller du på med den i boxen eller i stallgången? Både och.
Vad har den för sadel/sadlar? Chezz Iberico II, spanskt utseende och flexibel bom.
Vad har den för benskyd/benlindor just nu? Han brukar inte ha benskydd eller lindor i boxen, väldigt sällan annars heller.
Vad har den för täcken just nu? Brukar inte ha täcke i boxen heller, men imorgon bitti får han sitt Rambo Optimo på sig med 200g liner och hals, ska bli snö. Har två Shires Three Crown som reserver, ett fleece och ett Dralon-täcke ibland på transporten.
Tror du att hästen gillar dig? Nog för att han säkert suckar över sin hopplösa matte ibland, men ja, det tror jag faktiskt. Matte-kär häst. :)
Har du märkt något som tyder på att den gillar dig? Han visar att han gillar när man kliar på honom, när han får uppgifter så han får godis/beröm, det är oftast jag som ger honom mat och pysslar med honom, allt sånt tror jag nog han uppskattar och kopplar till mig även om djuren nog inte tänker i de banorna att de "gillar" någon. Om jag släpper lös honom i ridhuset kommer han till matte och vill bli sysselsatt eller tagen därifrån när han är less på att nosa runt. Även så kan han komma till mig och gömma sig bakom matte om det är en massa läskiga oljud i ridhuset eller så.
Gillar du hästen? Självklart!!
Nämn minst 2 saker som är - med hästen: Att han kan ha mycket nerver och liksom hjärnspöken så han blir ängslig/stressad, kommer inte på något mer som skulle ha med personligheten att göra.
Nämn minst 2 saker som är + med hästen: Allt annat! :) Hjärta av guld! Känslig och tankeläsare! Modig! Arbetsvillig! Vacker! "Bussig", han skulle aldrig någonsin göra något för att "jävlas" (vilket väl iofs hästar inte kan) eller något aggressivt eller för att bli av med ryttaren, ger alltid det han kan utifrån situationen/förutsättningarna!
Har ni många minnen tillsammans? Ja självklart, sen om det är såvärst ovanliga eller spektakulära det är väl en annan femma. Klart man hinner samla på sig många minnen efter några år, både lite jobbiga,underbara och mer åt det vardagliga hållet.
Sista frågan.. Har du någon gång sagt "jag älskar dig" till hästen? Klart jag har! :) Kanske borde göra det oftare!





Phew vilken tid det tog! Imponerad om ni orkar läsa igenom! :S Tack för den Linda! ;)


Skickar utmaningen vidare till några som förhoppningsvis läser bloggen:
Karoline med Odessa, Johanna med sin Varg, och Johanna med Ella!


Puss och kram från Irene och Delux! :-*








































Kommentarer
Postat av: Johanna

Kul läsning :P

Utmaning accepterad!

2012-01-20 @ 07:48:52
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Karoline

Jag accepterar utmaningen ;)

Här jäklar ska det fyllas i..... hahahaha!



Riktigt roligt att läsa om er.

2012-01-20 @ 10:13:14
URL: http://karolinesliv.wordpress.com
Postat av: Johanna

Jösses vilken utmaning :P

Jag avskyr ju sånt, men denna gång gjorde jag slag i saken & antog den, bara för din skull & för att kunna utsätta andra haha ;)

2012-01-20 @ 11:31:51
URL: http://bullerbacken.com
Postat av: jeanette

haha godisautomat var bra. Kul läsning.

2012-01-20 @ 17:18:03
URL: http://besten.blogg.se/mysan

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0