Uppdatering

Jag har haft en veckas semester nu och ändå känns det som att det varit fullt upp! Säkert inbillning för att min skalle får för sig att man ska vara helt ledig för att känna sig "ledig", alltid finns det ju några grejer per dag man ska hinna med.
Men nu börjar det ta sig med ridningen iallafall! Perfekta förutsättningar utan blåst och med snö så man slipper halkan! :)



Jag har skaffat en ny dator (på tiden.. gamla har jag haft sen 2002 om jag minns rätt!) och har grejat med att titta igenom gamla bilder och videoklipp så jag kan föra över dom jag vill ha kvar och strunta i en massa överflödigt. Med tanke på datorns seghet, och att det såklart tar en stund att kolla igenom videoklipp där vissa är från hela träningspass, så tar det sin lilla tid, tror jag har spenderat 12 timmar hittills och hunnit till slutet av 2009! 

Jag är glad ändå att jag tagit mig tid att göra det, för det är väldigt intressant att titta igenom, hitta inspiration från sånt vi gjort bra, ibland har jag blivit riktigt imponerad av mig själv! ;) Få återblickar i såna aha-upplevelser som gett en skjuts framåt och verkligen kunna se skillnad i resultatet före/efter. Höra tränarnas instruktioner och bli påmind om en massa bra tips och synpunkter.
Sen kan det stundvis kännas jobbigt att se hur det såg ut när vi hade mycket större brister än idag. Men det blir ändå lite som att först återuppleva frustrationen hos mig och hästen när det kändes som att inget fungerade, och sen få återuppleva lättnaden när vi börjat känna att vi var på rätt väg. :)

Massvis med inspiration har jag samlat!
En sak (av många) jag tänkt på är att det är lustigt hur lika tränare kan prata och säga att man ska göra, och hur olika känslan ändå blir när man rider. Det som kan tyckas vara små skillnader i en stor helhet kan göra massor!







***************************






Jag har klurat lite på hur man skulle kunna dela in träningen i lite olika fokus för att känna att vi får med allt men ändå hinna landa lite i det vi gör innan man gå vidare. Vilka delar som bör finnas med och hur det skulle fungera i verkligheten. Nu på vintern är jag i ännu större behov av en plan eftersom det lätt blir motivationsdippar med sämre förutsättningar, planen är tänkt ska hjälpa mig med det - att ha helheten i åtanke snarare än hur det gått under ett enskilt pass.



Denna vecka fokuserar jag på att hitta harmoni.
Några punkter jag bakar in i träningen:

*Strunta i prestationskraven, gör det som går att göra hellre än att kämpa med sånt som känns utom räckhåll för stunden, men våga prova saker utan prestationskrav, gör inget om det blir fel!

*"Hitta hästen", därifrån kan jag hitta vart min kropp och mitt fokus hamnat, och därefter kan jag påverka det mer åt det håll jag vill. Blir också lite som en fördröjning för att inte börja korrigera hästen det första jag gör utan först känna av läget.
Som exempel - pålle drar åt höger och flyter ut när jag vill svänga till vänster. Först flyter jag med och anpassar kroppen till hur hästen går, vilket t ex kan bli att halka ut med tyngdpunkten lite utåt och råka "hänga" på ytterbogen. När jag "hittat hästen" låter jag min kropp forma sig mer åt det håll som är rätt. Kollar av mina kroppsdelar och tyngdpunkten m.m. med tänket less is more, eftergift och bara försöka hålla mig stadig och lite avlastande när han ändrar riktning och följer volten.
I båda varven brukar jag behöva vrida om högerhanden så tummen pekar uppåt och armbågen intill kroppen. Annars kollapsar högeraxeln. I högervarvet brukar jag behöva flytta fram ytterskänkeln. Men först  - hitta hästen! :) Lustigt nog räcker det ibland för att han själv ska göra det jag ville. Även fast inverkan borde bli helt knas...

*Belöna ofta, beröm ofta! Det brukar jag vara ganska bra på, men kan bli mycket bättre. Särskilt på att berömma mig själv och komma ihåg eftergifterna ofta. Blir ju lätt så att när man inte är riktigt nöjd så glömmer man eftergifterna. Påminner mig själv att njuta av de små sakerna och passa på emellanåt att bara njuta och berömma mig själv och hästen!



Nästa fokus i slutet av Januari tänkte jag ska bli skapa kaos. Tror det blir lättare med det här i grunden att gå tillbaka till. Prova trycka på knappen och leka med det man får, våga tacka och ta emot även om det råkar bli lite knas!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Skapa kaos låter spännande

2012-01-12 @ 09:14:51
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Karoline

Jag är riktigt spänd på kaoset :) Haha, du måste berätta hur det går sen!



Sv: ja målet är att bara låta henne vila en gång i veckan, hon blir så stel när hon vilar mer än en dag.

Ska ta ET den 23:e jan och se hur lilltjejen ser ut i kroppen.

2012-01-13 @ 11:40:40
URL: http://karolinesliv.wordpress.com
Postat av: Tova ♥

Vilken fin blogg! :D

2012-01-13 @ 20:12:49
URL: http://ponnysmurfarnas.blogg.se/
Postat av: Karoline

Sv: Ja men det kan ju vara en klockren grej att göra, longera över bommar. Då har du fortfarande kvar kontrollen över hastigheten och han kan inte bralla iväg.



Hahaha, ungdomar är så impulsiva och tänker inte längre än vad näsan räcker. Radio är riktigt störande.



Undra hur hästar uppfattar musik när man rider till den?!

2012-01-13 @ 22:16:10
URL: http://karolinesliv.wordpress.com
Postat av: Angelica

Hitta hästen! Mkt bra uttryck!! Rolig läsning oxå!

2012-01-13 @ 23:10:15
URL: http://tonusblogg.blogspot.com/
Postat av: Ninnie

Haha, det var då verkligen på tiden att du skaffade en ny dator! :)

2012-01-19 @ 09:07:58
URL: http://ninniflikkan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0