Underbar vintermorgon!

Idag var en sån där underbar vinterdag som man önskar alla vinterdagar skulle vara! :D
Det snöade lite imorse men sen började solen titta fram och det blev så gnistrande vitt och vackra färger i soluppgången när jag åkte till stallet! :)
Sen höll det sig soligt och alldeles vindstilla tills jag gick till jobbet iallafall. Helt underbart!

Hann med ett ridpass. Egentligen en sån dag man borde passa på att vara ute och bara njuta av solen men det blev dressyr ändå iom att det blåste för mycket för det igår kväll.
Pålle är lite intressant i hur tydligt man märker skillnad på honom dagtid jämfört med kvällstid, mycket mer energi och sprallighet i hästen på dagen än på kvällen då det är mer viloläge i hästen trots att vi oftast tränar kvällstid.
Hur man upplever det, positivt/negativt beror väl lite på vilket humör man själv är och om han uttrycker det positivt genom att ta i mer i träningen eller mer som att sprutta till för läskiga saker! ;)
Idag var det lite mittemellan. Nästan lite lat i ridningen men så snart vi gjort ett galoppanslag så blev det sprutt i honom!


Idag kände jag att jag fick belöning för det jag gjort senaste passen, han kändes mer som att han kunde forma sig själv snarare än att man behövde sitta och be honom forma sig. Nu fick jag snarare jobba med att komma ihåg att länga yttertygeln när vi ska in på volt eller svänga, att jag inte råkar förutsätta att det kommer behöva göras halvhalter och greja utan först prova om vi redan var i rätt läge och bara ge styrsignal och längre yttertygel. Glad överraskning! :D 
Det jag övade på igår tyckte jag också hade börjat ge resultat, att han är lite mer avspänd och länger ut halsen bättre, lite lättare till samlingen. Så grundformen överlag tyckte jag var bättre idag. :)

Provade att samla lite mer och tänka mot tramp men något sånt tror jag inte det blev idag, dock blev jag ändå nöjd med svaret jag fick, som gjorde att han vinklade bäckenet mer och ökade i energinivå på ett användbart sätt. Det blir ändå teknik- och styrketräning. Provade också lite galoppansatser som väl inte blev några höjdare men det var också bra träning, försökte vara tydlig med vilken gångar jag vill ha när så jag inte släpper allt så snart jag fått en galoppansats utan fokuserar på t ex travtakt och spreta med tårna efteråt, sen galopp igen osv, försöka vara med själv hela tiden. Att han blivit lättare att forma märktes tydligt även i det jobbet, bådar gott för vänstergaloppen! :)




Jag hade ju t o m kameran med mig idag och blev så glad för att kunna ta bilder i det fina vädret! Men kameran strejkade! Slut på batterier eller så har den dött i kylan. Typiskt!


Kommentarer
Postat av: Johanna

Sv; du har så rätt i det du skriver....bra att du påminde mig :)

2012-01-19 @ 21:32:17
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Karoline

Kul att ni är på g nu, kul att läsa om era framsteg!

Nej vad tråkigt att kameran inte fungerade, vi vill ju ha bilder :)

2012-01-20 @ 11:35:01
URL: http://karolinesliv.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0