Longering

Herr Delux tränade matte i positivt tänkande idag! ;)



Hade en "vilodag" och jag vill ju försöka klämma in 1-2 dagar per vecka där vi gör något lite annorlunda, inte så seriöst eller pretentiöst men samtidigt hinna med lite olika saker som känns roligt som omväxling eller kanske som skulle vara roligt att kunna. :)
Idag hade jag tänkt longera lite i ridhuset, i grimma och longerlina.
Jag har knappt longerat honom alls, och jag vet inte hur mycket och hur han är longerad tidigare. Dessutom tror jag att löslongeringen (för att driva in honom i galopp) har förstärkt hans hjärnspöken om att dra järnet emellanåt, matte är såklart ringrostig med longering också efter att knappt ha gjort det på flera år. Inte så höga förväntningar med andra ord!

Tanken var väl lite att prova sig fram och belöna sig själv och pålle för det lilla vi gör. Driva fram/ut honom - belöna med karra, svara på ett stopp - belöna med karra, prova ändra hans placering kanske genom att skaka i linan eller ändra min egen position - karra om vi lyckas med något såklart!
Skulle trava lite också och blev glatt överraskad när han svarade väldigt bra på drivningen. Ibland kan han bli väldigt bekväm av sig från backen och hellre göra tvärtom när man driver, komma till mig eller stanna, lite som när man använder sig av join-up; att man driver hästen ifrån sig för att få den komma till sig och kunna stå stilla, bara att han använder det som ursäkt att slippa jäkta istället! ;) Men det räckte med en smackning för att få till traven. Lät honom rulla på lika kravlöst där och noga med att försöka ge eftergifter och släppa fokus från honom emellanåt som belöning.

Det tog inte lång tid förrän han började pipa till och bränna på! Försöka sticka. Han har nog som sagt lite hjärnspöken om det, eller att han utnyttjar situationen, vet inte riktigt men ibland bara exploderar det. Han lyckades ju slita sig två gånger från NH-tränaren som var hit och hjälpte oss en gång.
Var nära att jag tappade honom ett par gånger, jag for med sisådär 30 meter någon gång innan jag lyckades bromsa in honom varpå han pep till och försökte dra iväg igen. Tokern!

Men vad var det vi skulle göra idag? JO, vi skulle träna positivt och kravlöst och belöna det vi gör BRA!
Så vad gör matte? Jo hon bromsar såklart så gott hon kan så han inte sliter sig och springer iväg med linan, varpå matte säger "BRAAA!" och ger en karra för att han stannade! :D Och tänker "oj vilken härlig häst jag har med massor med energi!"
Hjärntvätten börjar ge resultat! :)


Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag vet inte jag men jag tycker alla hästar brallar & piper när man longerar.....jag tror det är liten en chans att bara få "vara", ut med all överflödig energi, få hoppa & skutta.

2012-01-30 @ 08:54:12
URL: http://walkyria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0