Hypokondriker-matte

Jag läste ett arbete från SLU angående gamla hästar (20 och uppåt klassade de som gamla), livsfarligt! :P
Usch vad hemskt att läsa hur ofta äldre hästar drabbas av hemskheter! :(
Nu får jag programmera om skallen igen till att jag har en frisk och fräsch stålhäst så jag inte blir helt hysterisk i onödan! Det bästa är väl om man försöker förebygga så mycket man kan och hålla lite koll, men så länge de inte har några problem är det ju bara onödigt att gå och oroa sig! *försöker övertyga mig själv*

Till rapporten: http://stud.epsilon.slu.se/1265/1/johansson_e_100608.pdf


**************





Imorse blev det ridning 2 pass, enligt schemat! :)

Både pålle och matte skötte sig bra tycker jag!
Jag övade lite på fokuset i höfter/bäcken och försöka stabilisera lite mer och vinkla när jag ska samla. Nog för att jag försöker tänka på det jämt, men det är ju lätt att glömma bort detaljer när man fokuserar på en massa annat, bra att repetera! Blir lättare att få honom "niga" i skritten vilket nästan är utgångsläget för att kunna samla alls. En annan sak som också hör ihop med det är att jag inte får råka tippa ner i en eller båda höfter när han travar (eller om jag ska försöka mig på galoppanslag, men det går så snabbt så då måste det nästan sitta i ryggmärgen innan) för då blir det som att jag "hänger på hästen" som jag har för mig Ewa uttryckte sig! :P Jag ska bära mig själv och se till att inte själv sabba så ekipaget hamnar i framvikt, och då krävs det lite tonus och stabilitet, och kroppskontroll såklart! Det märktes ju jättetydligt när jag skulle trava på långa tyglar på E-kursen och han tog till galoppanslag så snart jag råkade "hänga på honom". Så gjorde han idag också! :P Fast lite mer sansat, inte riktigt lika taggad. Eller så är det jag som hunnit bli härdad!
Jättebra att repetera, det kändes verkligen skillnad när jag höll bättre koll på höfterna/bäckenet. 


Han var sån att jag fick driva och öka på energi idag också, vilket är kanonbra för att hinna med att öva på saker och ting! Under andra passet när vi redan hade övat på lite av varje kändes pålle lite loj, som att visst kunde han ta i och öka på i energi men han gick gärna tillbaka till viloläget direkt efter. (Lyxproblem! ;) ) jag hade ju tänkt att vi skulle trappa upp något snäpp till med att försöka oss på lite tramp eller galoppanslag. 
Gick därför över till trav så vi fick gratis energi och bjudning från traven. Tack vare jobbet med mitt fokus och att vi ändå hade fått till hyfsad samling innan kändes traven kanon! Och faktiskt lättare att tänka "stopp" (dröj kvar tydligt i steget - typ halva steg) - samla.   
Det råkade bli lite galoppanslag av det men det känns ändå som ett helt ok missförstånd och bara jag som får vara ännu tydligare och berömma för att det ändå är ett svar åt rätt håll. Som han var idag kändes det ändå helt ok - sansat även i de mer taggade lägena!

Tänk vad samma sak kan kännas så olika från gång till gång! :)


Kommentarer
Postat av: Johanna

Min kompis har en häst som är 27år, hon har ridit & tränat honom fram till förra året.

2012-01-24 @ 20:43:37
URL: http://walkyria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0