Jean-Claude Racinet

På begäran kommer här lite mer information om denne man.
Nu är han sorgligt nog avliden sen ett par år tillbaka (2009) men han blev ändå 80 år.

Det är lite klurigt att översätta en del av informationen till svenska men för den som vill läsa mer finns bland annat denna sida: http://www.learningjoyresources.com/dressage.html


Från baksidan av boken, ej ordagrant översatt utan mer av en sammanfattning.
Racinet föddes i Frankrike och hade en "karriär" som officer inom franska armén. Han studerade på Saumur ("the cavalry school of Saumur") i två år och därefter följde en hoppkarriär inom laghoppning för Militärskolan i Paris. 1965 blev han civilist och efter det blev han mest känd för att omskola svåra hästar och för sin hästjournalistik.
I USA (1983 och framåt) blev han en framgångsrik lärare, tränare, författare och kurshållare.
Han ägnade sitt liv åt "L'equitation de Légèreté"/Riding in lightness. En filosofi om att rida i balans och lätthet.


Något som jag även tycker är intressant är hans träning i osteopatiska manipulationer/flexioner som han lärt från den franske veterinären Dominique Giniaux. Giniaux är ju en intressant person i sig som vågar "sticka ut" med sånt som i Frankrike anses som hokus-pokus. (Inte helt främmande från hur de lite mer konservativa av oss Svenskar kan resonera?) I princip endast hovslagare och veterinärer tillåts röra hästarna i Frankrike (finns garanterat undantag, men detta sagt av en bekant som arbetar med hästmassage i Frankrike och det anser många vara för flummigt..) Giniaux hade ju fördelen av att själv vara veterinär i grunden och därefter vidareutbilda sig inom alternativ medicin, bland annat Osteopati.

Detta är faktiskt anledningen att jag av en slump kom i kontakt med Racinets ridning i ett väldigt tidigt stadie, jag red fortfarande regelbundet på ridskola parallellt med min egen då relativt nyinförskaffade första häst (varmblodstravare) måste ha varit minst 11-12 år sedan? Det anordnades clinics både inom ridning och osteopatiska manipulationer utanför Uppsala, anordnades av Cricco Åkerberg om jag minns rätt (http://www.cricco.com/tranare.htm ) Farsgubben ville åt Osteopatin men tyckte även det var intressant att se ridningen (utifall det skulle förekomma manipulationer! ;) ) och erbjöd mig att åka med. Snyggt jobbat pappsen! :)
Även om jag nog hade lite väl dåliga förutsättningar och lite förkunskaper just då så sådde det tidigt ett frö av hur jag skulle vilja rida, och att det finns andra alternativ. Boken "Another Horsemanship" Blev lite av min bibel, även om det som sagt var svårt på egen hand att följa till punkt och pricka, man behöver någon som hjälper till när det kör fast och som kan se objektivt.

Något som också inspirerade mig var Racinets förmåga att vilja plocka fram det bästa ur varje häst. När man själv har en travhäst och tycker att sin häst är ju en häst som alla andra (men kanske inte möts av den attityden på träningar, bland hästkompisar alla gånger..) så känns det bra att hitta någon som tror på att alla hästar kan ta sig långt med rätt träning.

"As the reader probably has realized, this book has exposed, on the one hand, a general philosophy and, on the other hand, a set of exercises, procedures, even some "tricks". But in the middle...no progression.
Why?
Because, simply stated, there cannot be a rigidly fixed progression in High School training. Each horse, hence each training, is a particular case. For instance, I once had a horse who was already passaging whereas his canter was still pretty much lacking in balance. No wonder why: this horse was a French "trotter" (in the US he would be called a "standardbred"). So, of course, he felt much less comfortable in a canter than at a trot.
Now the reader will ask, "Why on earth did you want to train a "trotter" in High School?" My answer is, "Why not?" For the challenge in the first place; but as the matter of fact, there was not much of a challenge because, as it happens, riding in lightness makes this kind of prowess easy.
Any horse, of whatever breed, provided he was normally strong and healthy, can be taught some part of the High School program, at least how to passage and how to pass flying changes every three, nay two strides. The secret (which is no longer a secret since you have read this book) lies in lightness. Lightness as a systematic prerequisite to all your work will rapidly give you collection, then self-collection, and then... your horse himself will tell you what to ask from him. "


Urdrag ur "Another horsemanship".
Väldigt mycket man känner igen nu i efterhand från AR, eller vad säger ni?



Förutom "Another horsemanship" har Racinet skrivit "Racinet explains Baucher","Falling for fallacies", "Total horsemanship" (och kanske någon fler jag missat) plus en del böcker på franska och tyska.











Ridning i lätthet, vad innebär det?
Det innebär i grova drag att man hjälper hästen till ett balanserat läge och därefter låter den vara ifred. Det innebär alltså inte att man överger hästen och låter den gå som den vill, men det innebär att alltid när man inte ber om något får hästen gå ifred.
Hästen ska aldrig kännas tung i handen. Till det använde Racinet flexioner av underkäken för att få avslappning i tunga/nacke och därmed lättare loss hela framdelen, mindre motstånd.
Men för att det på sikt ska fungera är det väldigt viktigt att hjälperna renodlas, är separerade från varandra, konsekventa och vältajmade, dessutom är självklart sitsen en viktig del.

Något som jag också fastnade för är "counted walk" (eller smygskritt som jag brukar översätta det till) som används i början av jobbet att lära hästen flytta vikten bakåt. Att för minimala hjälper, helst bara ryggen/bålen, få hästen att skritta så sakta det bara går utan att stå stilla. Genom att inte hjälpa hästen med balansen i det läget (ska utföras innanför spåret för att inte heller bli hjälpt av väggen) kommer den så småningom klura ut hur den ska klara av att balansera upp ekipaget - genom att förlägga vikten bakåt. Det första lilla steget till samling. Ur det läget kan det räcka att korta tygeln till kontakt-längd och stänga handen eller att stänga handen för att hästen spontant ska hamna "på tygeln" då läget till det redan är bra.
Senare kan det ibland utvecklas till skolskritt som är en diagonal tvåtaktig skritt där hästen är såpass loss framtill att det spontant för vissa kan bli mer gest i frambenen.



Mycket som känns igen som sagt!
Även i detta klipp gjort av Racinets elev(er?). Tycker mycket, särskilt i inställningen, är likt det som förespråkas inom AR. (Den filmen är jag sugen på att skaffa, synd att inte börsen alltid tillåter! ;) )

http://www.youtube.com/watch?v=G-zjXpurSao&feature=player_detailpage



Det finns oändligt mycket mer att skriva, det var en väldigt intressant man inte helt olik Ewa i sin strävan att ta ridningen vidare, ifrågasätta och undersöka, för att komma fram till det som fungerar.
Men det finns böcker att läsa, video att titta på och länkar att läsa för den som vill veta mer! :)





Kommentarer
Postat av: Johanna

Intressant läsning!

2012-02-07 @ 07:15:21
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Johanna

Underbart inlägg :)

& mycket bra beskrivning på ridning i lätthet :)

De är därför jag rider för Lena som i sin tur utbildat/utbildar sig bla i Philippe Karls skola School of Légèreté. För oss har det varit det enda rätt & det som hjälp oss att komma framåt i utbildningen & inte dras med en massa spänningar & tung framdel :D



När man bett hästen utföra något så ska man sedan bara vara en snäll passagerare som sitter tyst & stilla tills man vill avbryta det man bad om eller gör något annat. En bra beskrivning på trevilg ryttare tyker jag var (kommer inte ihåg vem som sa det) men att köra bil & ha någon vid sidan om en som hela tiden tjatar, säger hur & vad du ska göra & järna drar i ratten & växelspaken, de är allt annat än trevligt & därför ska vi inte göra så mot hästarna :)



Skickar med en länk på Philippe när han tränar flexions http://www.youtube.com/watch?v=8OgBfZhzm18

2012-02-07 @ 12:30:24
URL: http://www.bullerbacken.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0