Summering 2012

Januari

Denna månad blev det fart på träningen, med många pass och variation schemalagd! (Bra att titta tillbaka på, såna månader är bra att ha när möjlighet finnes! ;) )
Visar också att års-summeringar är bra, att kunna titta objektivt på vad man har gjort under året!
Jag hade lite olika teman i träningen som mycket handlade om att träna mig själv. Något som med tiden gett mer och mer resultat tycker jag! :)
 
Lite åldersnojja från min sida när jag insåg att min lille Delux faktiskt är 20 år!
 
 
Februari
 

En månad i hälsans tecken. Herrn fick ju konstaterat att han hade inflammation i luftvägarna (fina tänder däremot!) och jag började se honom som ute-häst, alltså som ska vara ute så mycket som möjligt och utsättas för så lite damm som möjligt. Nu i efterhand har jag fått höra att det nog inte var så bra ventilation i stallet som stallägaren trodde, och att dom ska ha fixat det (bättre sent än aldrig! ). 
Jag körde vidare så gott det gick med träningsschemat, och nu var prion lite högre på att försöka träna utomhus oftare, hårdsatsning på luftvägarna så att säga. Jättebra träning också att pulsa i snö! :)
 
 
Mars
 

Vi kom igång med träningarna igen, både för Ewa-Kristina och Birgitta. (Läxorna från E-K träningen övar jag fortfarande på! :S ) Det känns alltid lite som en pånyttfödelse efter att ha varit på kurs för Ewa (kanske mycket för att hon vill ändra så "stora" saker utifrån egna mått mätt, även om det kan verka som små detaljer).
Att vara noga med mig själv så jag är med på om han svarar på mina signaler eller inte, kan låta självklart men han är duktig på att "finta" matte till att ge efter för tidigt. För att det inte händer något alls t ex och till slut ger jag efter för mycket mindre än jag ville ha och borde kunna kräva. Se till att det händer NÅGOT iallafall även om det inte alltid blir det jag vill.
 
Perfekt underlag enligt herr Delux! :)
 
Videoklipp från kursen http://www.youtube.com/watch?v=VFNd07ANK8Y&feature=player_detailpage
 
Från EKP-kursen http://www.youtube.com/watch?v=pLPvE53v33Q&feature=youtube

April
 

Tja, tränar på som vanligt, försökte baka in lite extrasvängar före alt. efter dressyrpassen för att avdramatisera att knata omkring på andra ställen än ridbanan och härda fossingarna lite smått.
Pålle hostade mer denna månad, kom fram till att det troligen var spånet som var värst, för han blev bättre med pappersströ (som jag blötte innan jag tog in hästen). Kan också ha varit klimatet, väderomställningar t ex, svårt att veta, Kanske just kontrasten mellan torr och kall luft - fuktig luft, och frisk och fräsch uteluft - tokdammig inneluft efter att ha rullat sig i spån. Eller kanske en läkeperiod, att det märks mer när man kan få ur sig skräpet.
 
 
Maj
 

Under Maj fick jag bevis för att det lönar sig att sätta tydliga mål!
Eller tja - lite som att man ska singla slant om man är osäker på något. För att lättare ta reda på vad man egentligen vill eller redan vet! ;) Som redan så klokt sagts - provar man inte har man inget att förhålla sig till!
 
*Hoppning, provade vi (nästan iallafall, även om det bara var bommar på backen mellan ett hinderstöd så skuttade han över), och kom fram till att nä, det får läggas på hyllan. Det skapade så starkt motstånd i hästen av så lite. Ändå var jag stolt över att jag själv kunde hålla mig cool och positiv!
*Vi övade på att växla mellan att länga och att öka schwungen i traven med målet att åtminstone få till en tydlig skillnad. Dels fick jag lära mig att känna och inverka mer i traven, vilket är mycket värdefullt, dels märktes det att hästen började få lite större register i hur han kan använda kroppen. Började t ex dyka upp något passagesteg ibland! :) (framförallt när han hade traven kvar i kroppen och jag bad om galopp).
Nyttig träning!
*En lite rolig grej: Öppna och stänga sargdörren från hästryggen efter några gångers övning lyckades vi med både och! :) Pålle blir väldigt laddad så snart dörren är öppnad och vill kasta sig ut, så detta var bra träning för mig att ha is i magen och vänta ut, samtidigt som jag ändå är tydlig mot hästen.
 
                                                *********************************************************
 
Jag råkade bli sparkad på låren bara ett par veckor innan jag skulle åka på prov-praktik hos Birgitta! :S
Bägge bakhovar träffade båda mina lår! Har fortfarande en "fin" grop i vänsterlåret som påminner mig om att vara försiktig att gå bakom hästar (särskilt om dom är sur på hästen jag leder)!
Det var smärtsamt och opraktiskt i början, men efter knappt en vecka så var det mest stelhet och blåmärken kvar.
 
                                               ************************************************************
 
Hann med en träning för Birgitta. Med lite bra övningar, statuscheck och råd för att ta sig vidare!
 
(Copyright Sara Thörnblad)
 
Sen iväg på provvecka hos Birgitta! Det var roligt och lärorikt trots den korta tiden, hann få vara med och se en del och fick en lektion i arbete för hand med K.
 
Arbetet för hand tog jag med mig hem och ville öva på för att hinna befästa. Det var roligt hur mycket lättsammare det gick att träna med Deluxen när JAG iallafall visste hur jag skulle göra och lättare hann med. Han kan vara väldigt snabb att stänga av om man pratar strunt eller bara allmänt glida iväg! ;) Roligt som sagt att se hur snabbt det gav resultat bara matte lärde sig!
 
Deluxen blev nog glad över att få komma ut på "bete". (Mycket gräs var det ju inte, väldigt mycket rator och annat som inte bör ätas, så för herrn är det rena bantningskuren att få gå ut dit och bara få lite hö som stödfodring och gräs att pilla med. Men mycket roligare hage.)
 
Ganska fint hull då tycker jag?
 
 
Fler bilder från Maj (som Anna Linné var snäll och fotade!)
 
   
 
 
Juni
 

Nu började jag bli lite stressad över allt innan flytten, både av mig själv och pålle.
Egentligen borde det ha varit en väldigt slö månad, men det var stressigt och en hel del jobb och planering. (Fast jag hann nog slöa en del också. En principsak på sin semestermånad! ;) )
 
 
Juli
 

Så var det dags att ge sig av! Till Birgitta för ca ett halvårs praktik.
Vi hade gjort upp om att pålle skulle stå hos Camilla på Ängen http://www.stall-angen.se/
och det blev delvis praktik där också. Jag bodde inhyrd i ett hus ganska nära både B och C.
 
Särskilt i början var det ganska tufft, kroppen var inte van vid all rörelse, att vara aktiv så mycket. Väldigt annorlunda mot att ha ett stillasittande jobb! ;)
Det var roligt att ha så mycket häst runtomkring sig hela tiden, likasinnade att "snacka häst" med, mycket roligt på gång på gården att titta på, variation i arbetssysslorna. (Ibland är det trevligt med en ursäkt att vara ute och röra sig på i solen! ;) Men det är klart, det kunde vara tufft fysiskt också och det är inte alltid man kan vara ute i finväder!)
 
Deluxen tyckte nog det var jobbigt med broms. Det har inte brukat finnas så mycket broms i Härnösand, troligen för att det är svalare där än i sörmland (och så har vi ju dessutom haft ridhus + stall att komma undan bromsen i, inte behövt vistas ute när dom faktiskt visat sig).
I början fick han stå själv i en liten rasthage, men sen släppte vi ihop honom med två andra hästar i lösdriften med lite gräs att pilla på.
 
 
 
Augusti
 

Jag åkte hem på "semester" ca 5 dagar i början av Augusti. Efter omställningen så var det väldigt skönt att kunna vila ut! (Svårt att hinna göra det med bara en ledig dag i veckan, då ska man ju hinna med "allt" annat också.)
 
Hann med att göra ganska mycket i Augusti. Herrn som Tabben står och pussas med på bilden (ardenner) red jag ibland för att den skulle få lite extra motion, red ut en del på K. också i sällskap med Birgitta.
 
Deluxen hade lite jobbigt i munnen stackarn. Han hade dragit på sig sår på tungan som var ganska segläkt. Det kunde se helt ok ut och sen gå upp som av sig själv även om pållen bara hade stått i hagen.
Så i efterhand kom vi fram till att han troligen hade styngflugelarver som irriterade honom i munnen. Att det var han själv som hade rivit upp såret när han käkat på olämpliga saker. För efter avmaskning blev han mycket bättre i munnen och såret kom inte tillbaka. Ganska frustrerande dock när man trodde att såret borde vara läkt och han fortfarande var jätteirriterad i munnen!
Skönt för mig att ändå ha andra hästar att rida/träna med så jag kunde låta Tabben vara ifred ganska mycket utan att få ridabstinens.
 
I slutet på Augusti började jag i en voltigegrupp! Jätterolig träning! :)
 
September
 

1:a September var det uppvisning på Ängen! :D
Första uppvisningen jag och Deluxen varit med på, så det var ganska nervöst! Dessutom var jag fortfarande lite orolig över munnen (hade velat in i det sista om jag skulle vara med eller inte) så jag red med halsring + vanliga bettet (endast som nödstopp) och vi hade ju knappt tränat på sistone så vi var väldigt ringrostiga. Hade provat rida med halsring en gång innan, kvällen innan.
Men vi gjorde vad vi kunde för dagen så att säga. Ett par travuppgångar, ett par galoppansatser/-anslag och bara glida omkring litegrann i trav. Och så fick vi ju vara uppklädda! ;) Herrn skötte sig exemplariskt förutom att han blev pepp när jag suttit upp och vi skulle vänta på att få komma in på banan!
 
 
 
Jag var iväg och tittade på en Bent-kurs i Gottröra. Det var första gången jag tittat på Bentkurs.
Många blandade känslor, för jag insåg väl att nej, tyvärr är "ren AR" inte för mig nu när jag lärt mig annorlunda som känns mer rätt för mig. Å andra sidan är det mycket intressant att lyssna på och titta på, så det var ändå givande! Och roligt att titta hur det gick för bland andra Camilla och Eleonor som var med! :) (Dom var jätteduktiga!)
 
(provade knästående för första gången, senare kunde jag göra det i trav också! :) )
 

Jag åkte hem en sväng i September också, behövde hämta vinterkläder och vinterdäck till bilen.
 
Oktober
 

I oktober märkte jag av att det blev lite tuffare att orka med. Mycket pga att det blev mörkt snabbare och mer "rutinjobb" eftersom det t ex tog längre tid att mocka till hästarna i ligghall/hage (nu gick alla 7 valacker ihop i lösdriften). Så enligt överenskommelse med C jobbade jag bara två timmar/dag där och försökte att inte ta på mig så mycket extrajobb. Det var svårt ibland att orka med Tabben så mycket som jag ville.
 
En stor grej hann vi dock med på ridfronten - jag hittade äntligen ett galoppkommando som fungerar på Tabben! :) Klart, det krävdes ju ändå en del träning för att befästa, och att man förberett så det finns förutsättningar för galopp, men nu i efterhand så var det ändå ett stort kliv!
 
Hann med att titta på båda kvällsträning och kurs för Birgitta, väldigt lärorikt och roligt att se! :)
 
(jag har inte mycket hästbilder från hösten för att pålle inte var mycket att visa upp! :( bett i pälsen och lera!)
 
 
November
 

Jag och stallkompisarna tränade trickträning för Maria! :) Jätteroligt! Och lärorikt även sett till kommunikationen, inte bara "trick" (även om trick är nog så roligt).
 
 
Jag råkade bli biten av en pålle i tummen under en behandling. :S (inte förvånande egentligen eftersom man ska hålla i munnen och hästarna inte brukar gilla det, men jag har gjort det många gånger innan och lyckats undvika olyckor).
Inte så allvarligt men nageln blev paj och gjorde ont, sen tog det över en månad innan nageln lossnade. Har haft lite jobbigt att greja med tummen, t ex fylla hönät och öppna boxdörrar. Men som vanligt får man skylla sig själv! (är ju medveten om riskerna)
 
En annan mindre rolig grej var att B´s hingst tog sig ur boxen och rymde in till stonas hage (de gick ute den natten) när jag skulle vara hästvakt! Var själv på gården, och fick såklart en chock när jag kom dit! :S
Klart hingsten inte är sugen på att gå ifrån stona så det var inte bara att ta en häst och gå in, stor skaderisk att ens komma nära. Lyckligtvis var Camilla + sambo snälla som kom dit och hjälpte till när jag förtvivlat ringde efter hjälp, och vi lyckades efter en del möda sära på hästarna. Alla såg oskadda (och obetäckta) ut, tack och lov!
 
 
December
 

Jag var och tittade på en kurs för Christofer D. Mycket intressant! Vid det laget kände jag nästan alla som skulle rida (hade varit ute på den gården en del) så det var jätteroligt att se alla fina ekipage! :) Hade ju hört mycket om dom innan, jätteroligt att få se det också!
Å ena sidan är det ju inte riktigt heller som jag vill rida. Å andra sidan tycker jag det är intressant att höra vad C har att säga, och roligt att han kommit till ett stadie där han kan/vågar tänka själv! Tycker han verkar vara en bra tränare!
 
Hade lite strul den här månaden med vädret. Dels billåset som krånglade när det blev kallt så jag fick lämna in bilen på verkstad, dels väglaget som ett par gånger var så illa att man knappt vågade sig ut på vägarna. Särskilt vägen till B snöröjdes väldigt dåligt så blåste det kunde det ha drivit in en halvmeter snö på vägen.
 
Vi hann träna en trickträningslektion till för Maria! :) Jag hade bara tränat ett par gånger direkt efter senaste kursen och nästan lagt ner det pga att vi fastnat med bugningarna, så jag hade inte så stora förväntningar.
Men tack vare tips från hovvårdaren/kurskompisen på annat grepp att hålla benet med (så inte T. kände sig låst) gick det faktiskt ännu bättre denna gång! :)
Det blev mycket kommunikationsjobb denna gång och en del aha-upplevelser för min del. En hel del att ta med sig hem och jobba på!
 
                                 **********************************************************
 
Det blev strul med mitt boende (jag blev utkastad, han jag bodde hos ville ha mer pengar än vi kommit överens om och blev tokarg när jag sa att jag inte kunde betala mer) så det blev stressigt sista tiden innan jag skulle hem. Fick ju flytta två gånger, bodde hos B sista dagarna, och åkte hem några dagar tidigare än det var tänkt från början.
 
Sista praktikdagen för B var en riktig höjdare - först mycket givande lektion med Tabben med hemläxa att träna vidare på (börja tänka på levad) och lite som en sammanfattning av vad vi gjort och åstakommit.
Sen fick jag korta lektioner både på L och A, en ära att få sitta på dom hästarna! :) Och mycket lärorikt, något man kan ta med sig från varje häst.
Praktiken har varit väldigt givande! Kanske inte riktigt på vis jag förväntat mig, men så är det ju inte alltid de visen som är bäst heller! :)
 
 
Hemresan blev nervös, inte så roligt väglag/väder. Men det gick bra och det var ju huvudsaken! Tabben verkade glad över att vara hemma igen. Egentligen tycker man han borde ha trivts bättre hos C, lösdrift och många andra hästar att umgås med. Men hästarna prioriterar nog inte alltid som vi tror, och han tyckte ju det var rätt stressande t ex att behöva konkurrera om maten. Borta bra men hemma bäst! :)
 
 
                                   **************************************************
 
 
Väl hemma igen så har jag gjort ögonlaser med ridvila som följd, haft fullt upp med julfirande, så Deluxen har inte blivit riden så jättemycket, (tre gånger?) och lite tricktränad + jobbad från marken.
Plus har varit att en del poletter verkar ha trillat ner i kommunikationsjobbet, jag har fått massor med inspiration till klickerträningen, och pålle har haft mycket energi i ridningen så åtminstone galoppen har varit tacksam. (Inte så mycket teknik, men åtminstone viljan framåt!)
 
 
 
 
 
 
 
Årets roligaste upplevelse:

Voltigen, jätterolig träning! Med häst - uppvisningen med Tabben!
Alla nya bekantskaper i Sörmland! (om det räknas som upplevelse) Tänk att det gömmer sig så många trevliga hästmänniskor där! :D
 
 
Årets bästa köp:
 

Förvaringsväskan till hovtillbehören
 
Ett par Muckboots, perfekt i höstgeggan för mina kräsna fötter!
 
 
Även Mountain Horse-skorna har varit bra, men de funkade bättre på sommaren.
 
 
Ett par bättre begagnade Chezz-stigbyglar som är breda nog för att mina skoterkängor ska få plats!
 
 
 
Bästa köpet av dom alla = Lacrosse "Whitney II", de enda skor som duger i vinterkylan! :) (enligt mina fötter)
 
 
 
Förra årets mål:
 

"Målen för nästa år är såklart att utveckla galoppanslagen mer och bli lite jämnare mellan varven (just nu är det svårt i vänster jämfört med höger), att jag själv hittar tekniken och skallen till det för då tror jag kvalitén kommer bli bättre per automatik, att han får utrymme att göra det ordentligt.
Nu känner jag att jag börjar vara ute på främmande vatten, sånt jag har svårt att förutspå om eftersom jag inte vet hur länge man brukar stanna kvar på varje moment, hur krävande det är att komma vidare, och att jag på sätt och vis skulle vara fullt nöjd bara över att få till bättre harmoni och stabilitet i det vi redan gör. T ex. att jag själv lär mig signalgivningen några snäpp bättre och mognar i det vi pysslar med. Att jag lär mig övningarna bättre och kommer ännu bättre in i tänket så jag kan bli mer konsekvent och schysst mot hästen.
Men ska man ta något mer konkret vore det såklart kul att öva vidare med trampet och få till fler steg i sträck, kanske 3-4, eller kunna jobba med övergångar mellan tramp och annat.
Att vi ska få till bättre avspänning och lång hals överlag, för att inte tappa det i samlings-jobbet och när man boostar upp energin mer.
Sen vore det JÄTTEKUL om vi kunde lägga till lite fler övningar i galopp där man mer rullar på i lite längre sträckor snarare än att bara öva fattningarna/anslagen. Men det tar jag med en nypa salt för först måste fattningarna sitta ännu bättre och vänstergaloppen sitta bättre innan vi funderar på dylikt!"
 

Så här gick det:

Tja, jämnare mellan varven i galoppen kan jag tyvärr inte påstå att vi är. Ibland kan han få till jättefina "lyft" eller anslag till vänstergalopp, är ju skolgaloppsbilden ett bra exempel på! :) Men ofta har vi svårt att få till vänster överhuvudtaget och jag försöker att inte fästa mig vid det utan ta det som det kommer, göra så gott man kan.
 
Tramp har vi faktiskt fått till flera steg på raken (3?) sista träningspasset för B. när vi skulle börja tänka levad! :) Befäst så vi kan göra det på kommando är det inte än utan snarare "plötsligt händer det!" emellanåt. Därav också att vi provar lite olika, för det kommer ofta lite gratis andra saker även om man inte får till det som var tänkt! Som passage t ex, är vi också långt ifrån att kunna, men ibland får vi till något steg ändå av misstag! :)
 
Jag tycker att vi har förbättrat förmågan till avspänning och lång hals, åtminstone förbättrat lägstanivån. Med en del dippar - som nu när han känns lite stel och när han var orolig i munnen i höstas. Men det är absolut inte befäst som i att jag aldrig råkar korta upp hästen. Under utveckling! ;)
 
Galoppen, där har vi lyckats på så vis att jag ibland kan få honom att "rulla på" en bit och kunna rida (inverka) lite försiktigt. Kräver dock rätt förutsättningar så det är lite gambling från gång till gång om det ens är någon idé att försöka. Tror anslagen ger mest i längden i det här stadiet.
 
Det jag framförallt tycker mig ha blivit bättre på är linjeringen och att hålla koll på min egen kropp. Det borde vara mycket värt!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0