Ridpremiär!

Igår kväll tog jag mig i kragen och såg till att rida, trots lite miss i planeringen så jag inte kunde börja förrän ca 21:15.

Väntade på att dom skulle lasta klart en häst utanför ridhuset så jag grejade lite från backen först, lite longering i skritt med fokus på halter, passade på att be om inkallning efteråt och sen varvbyte.

Pålle var pepp i ridningen, som vanligt på sistone, får känslan att det är en kombination av att han faktiskt är stark och har energi, men är liite för bekväm för att vilja använda den till samling, försöker hellre förekomma matte! ;)
Det var en bra galoppdag. Pålle fick till riktigt fina fattningar och vi kunde rulla på en bit i galopp! :)
I början försökte jag vara väldigt konsekvent mot honom och se till att han inte rinner iväg eller lullar på, utan kunde korta steget i skritten (med bibehållen energi) åtminstone. Men jag tycker det är toksvårt, för jag tycker jag måste vara så hård mot honom om han ska förstå att matte menar vad hon säger, samtidigt som jag ska försöka att inte dra åt mig tyglarna eller faktiskt bli "hård" (mer än någon halvsekund eller så isåfall) för då motverkar jag mitt eget syfte. Tycker inte riktigt det går att få till det där pinglet som E-K instruerade om, åtminstone inte så han lyssnar tillräckligt på det. :/
Ofta när jag har ridit för B så har jag kompromissat med att göra det som behövs helt enkelt för att vara tydlig, för att sen vara noga med att inte hålla för kort tygel när han faktiskt börjar bära sig själv och släppa ut halsen. Men jag klurar såklart vidare på om det finns någon bättre lösning så jag inte känner att jag "måste" börja med kortare tygel för att kunna vara konsekvent. Lutar åt att jag behöver ett tyngre bett.
Tips på såna emottages tacksamt! ;)

Pålle var egentligen väldigt lyxig på så vis att han går trevligt även när det känns som att han "glider iväg" i trav och man inte hinner med att inverka så mycket, har väl höjt lägstanivån ganska mycket i traven, eller utökat registret. Så ibland låter jag honom göra det dels för bjudningens skull och att inte jag ska frestas att "tjyvhålla", och dels för att det triggar energi till jobbigare övningar.
Men lite får man allt hålla på gränserna så inte pålle rinner iväg istället för det man bad om! :P Perfekt också att hinna fokusera på sig själv, sits och balans, när man glider runt i trav utan att kräva så mycket.

Såg att han tenderar att vilja vara rakare i vänsterbak än höger, fortsätta med längre steg hellre än att samla och bära med v.bak. Funderar på om det sitter i skallen eller fysiken, eller kanske både och. Men så länge rider jag på som vanligt för att se om det släpper när vi kommit igång bättre.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Nej det var inte plogat, hon har en stor häst ;)

2012-12-27 @ 12:41:38
URL: http://walkyria.blogg.se
Postat av: Johanna

Jag gillar alta escuelan den har tyngd :)

2012-12-27 @ 20:48:47
URL: http://walkyria.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0