Upp och ner

Man kanske ska vara tacksam för dom där riktigt jobbiga dagarna då man behöver skärpa till sig själv och börja tänka på sin egen del i det hela. :P
För ett par dagar sen när jag skulle rida Tabben var han riktigt laddad redan under rykt/sadling, kanske lite på grund av väder (och att det var mörkt ute) och störningsmoment som trissade upp det. Det gick att rida ändå, som sagt så har vi höjt lägstanivån ordentligt på den punkten i ridningen, och jag hade lite mer explosiv energi så vissa saker gick t o m lite bättre än vanligt.

Men jag kände det att jag behöver lära mig att sluta ta på mig av hästens bekymmer och oroligheter. Det kommer ju inte göra det lättare för honom, tvärtom, om matte lider varje gång pålle är orolig.
Så jag har tagit upp det lite taskiga mantrat "det där är ditt problem, inte mitt" för att påminna mig själv om det, att jag bara gör min grej liksom och såklart anpassar det efter hästen, men ser till att inte påverkas själv.
Nyttigt!

Vet inte om jag bara hade tur eller om resultatet visades direkt (troligen det första, är ju olika förutsättningar från dag till dag) men igår var han jättecool och ovanligt lättsam.

En av många grejer att jobba vidare på! :)



Sitsen, det evighetsprojektet, tyckte jag också jag fick till bättre igår. Öppna upp höfterna och se till att magen får balansera, särskilt när jag vill samla lite. För honom räcker det ibland som signal till att samla sig. En sån där liten sak som jag ofta glömmer bort men kan göra rätt stor skillnad.

Inte tid att skriva mer nu, men hoppas ni har det bra allihop och att ni hinner njuta av sensommaren! :)


Kommentarer
Postat av: Johanna

Kloka funderingar

2012-08-11 @ 13:17:39
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Johanna

Ja tror absolut att de var ditt beslut om att låta honom ta tag i "sitt" problem själv var det som gjorde eran dag :)



Kul att läsa om er lite.



Kram

2012-08-12 @ 00:00:15
URL: http://bullerbacken.blogg.se/kbl/
Postat av: Sara & Louie

MYCKET tänkvärt och kloka funderingar! Det tar jag till mig direkt och även jag ska ha det som mitt mantra, vi får se om det funkar lika bra för mig! Låter som om ni har det bra hos Birgitta, Karamellen är ljuuvlig <3<3<3 Otroligt fin att rida och hon känns rätt stor när man väl sitter däruppe. Nu var det ju välans längesedan jag fick äran att rida henne, men njut och lär dig massor! Kramers!!

2012-08-12 @ 13:29:52
URL: http://louie.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0