Vår-ruggigt




Ja det var ju det där April-vädret!
Brorsan med två av sina döttrar, Ebba och Klara, var med ut till stallet i Tisdags. Men då blåste det storm och regnade/haglade så jag tyckte inte det var någon idé att försöka sig på att rida. Herr Delux var väldigt upprörd över blåsvädret så han fick komma in, verkade väldigt nöjd över det (trots att han inte är direkt köldkänslig eller den som bryr sig om vädret vanligtvis) vi pysslade lite och visade upp ett par tricks vi håller på att lära in. :)
Trevligt med besök iallafall!

Sen tänkte jag att herrn skulle få gå ut igen efter några timmar, men en stallkompis ringde och undrade om han skulle få komma in, för han var tydligen orolig i hagen och sprang omkring. Så det blev första natten hittills han fått sova inne på egen begäran så att säga (sen han blev ute-häst). Igår fick han också sova inne för att han verkade så nöjd med att vara inne. Måste vara tråkigt nu med ruggigt väder, mörkt när snön är borta, och en massa gegga överallt!



Igår kväll var jag väldigt seg, noll motivation egentligen till att rida. Men det var ok väder, regnade lite bara och vi har ju ridhus så det är ingen ursäkt, och pålle behövde säkert röra på sig. Så typ 21:30 masade jag till slut iväg oss ner till ridhuset och det gick kanonbra! :)




Kändes som att jag börjat hitta balans mellan att vara konsekvent och höja ribban för kraven, och ändå få det till att bli positivt för mig och hästen. Birgittas och Ewa´s prat tillsammans blev en väldigt bra kombination.
Halterna som "öppna-stänga dörren"-tänk, ibland kanske man inte behöver göra en full halt, men så att man får motsvarande respons från hästen- att man stänger dörren när det bär iväg åt fel håll eller att hästen behöver forma sig bättre t ex, och sen ger eftergift och gör det bekvämt när den börjar hitta rätt. 

Jag började med lite skritt-krumelurer med piruetter ganska tidigt, sen korta-länga skritten, tog hjälp av någon travövergång också ganska tidigt för att få lite mer energi och framåttänk, provade sen tänja gränserna lite mer för att försöka få till något steg tramp och halva steg. Sen var jag så nöjd med pålle att han fick sträcka ut lite i trav och sen avslutade vi passet! :)  


Kommentarer
Postat av: Karoline

Sv: Ja eller hur, den satt mitt i prick :)

2012-04-13 @ 14:38:24
URL: http://karolinesliv.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0