Till lite mindre roliga saker

Herr Deluxens hosta har tyvärr blivit mycket värre! :(
Senaste veckorna bara. Så jag spånar såklart på vad som kan tänkas trigga det. Överlag har han jättemycket bättre förutsättningar nu än när han hostade mycket mindre.

Enda sätten att få till mer utevistelse än nu skulle vara att rykta och sadla ute i hagen (just nu känns det tyvärr inte som något alternativ så geggigt som det är i hagen! Men hoppas kunna flytta honom till en större hage snart) och helt låta bli att rida i ridhuset utan bara rida ute. 
En period kan det helt klart vara värt att prova skippa ridhuset, men det känns tråkigt för det är stället han överlag är coolast på, och enda stället där underlaget är bra nog för att kunna träna utan att behöva anpassa efter ben/hovar.  Har jag ridit ut och/eller på utebanan flera dagar i rad märker man att lederna knäpper mer och man får härda försiktigt annars blir han öm i hovarna.
Men för att kompensera lite för boxen tänkte jag skaffa pappersströ och byta ut spånet mot det. Så han iaf slipper dammet som yr av spånet när han själv rullar sig.

Måste snart börja ge hö istället för hösilage, vilket väl inte heller känns så bra. Men att ge hösilage mitt i sommaren känns inte som ett alternativ, och jag vill inte släppa på riktigt bete för då blir han så tjock.


Mycket att tänka på nu! :P Hovarna får man ju inte glömma heller, särskilt nu i värsta gegg-perioden.


Kommentarer
Postat av: Johanna

Trist....är det dammallergi då så det inte är astma?

2012-04-27 @ 23:26:43
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Karoline

Usch vad tråkigt, så han är sämre nu fast han går ute 24/7?

2012-04-29 @ 16:49:31
URL: http://karolinesliv.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0