Upp en nivå

Nu har Tabben varit så duktig på att fatta galopp (åtminstone i högervarvet) att det kändes lite trist att bara sitta och göra samma saker pass efter pass, på den biten alltså. Tänkte att det var läge att prova gå vidare ett snäpp. :) 

Tanken var lite som så att han kommer ju förmodligen behöva tid på sig att lära sig tekniken, både i det "bra" varvet (höger) för att bli ännu säkrare och starkare i det, och i det "dåliga" varvet för att han så småningom ska hitta tekniken där också. 
Men det kanske underlättar om man har lite olika lägen att prova ifrån, så pålle får dribbla med kroppen på olika sätt, och man själv kommer åt lite annorlunda inverkan. 









För dagen blev det uppvärmning med lite rakriktande tänk (som vanligt? :P ) och lite av de övningar vi fått som är tänkt att komma åt just det. Jag hade inte så höga prestationskrav på pållen men försökte få till det så bra som möjligt ändå och med galoppen lite i bakhuvudet i det vi gjorde. Hålla koll på höfterna/bogarna och hålla med i fokuset att jag vill att ytterbak ska vara med och driva ekipaget framåt.  


En av dom övningarna är diagonalsluta- piruett - diagonalsluta tillbaka. I trav i det här fallet. Vi har fortfarande lite svårt för det, jag har svårt att hålla reda på hela hästen och hinna med så det inte glider iväg åt något håll. Men jag försökte fortsätta hålla fokus på det jag skrev ovan även om rörelserna blev långt ifrån perfekta. ;)

Sen la jag till galoppkommando i piruettvändningen. I vänster tyckte han det var toksvårt och det blev ingen galopp alls (bara något anslag i fel galopp när han tog initiativ själv..) och det kan jag ju förstå eftersom han inte brukar få till det även utan att krångla till det med övningar.
Men vändningarna och diagonalslutorna efter blev ibland faktiskt riktigt bra tack vare tonuset och tekniken han fick till när jag försökte be om galopp. :) Kändes som att ytterbak började driva på bättre.

I höger var han helt gudomlig! :D I det som skulle vara diagonalslutor-tänk och även i vändningen mot diagonalen tog han ibland spontant galopp. Kändes som att det läget var ganska lättsamt för honom i höger. Ibland rullade han på några språng i sträck, ibland blev det bara fattningar som kunde vara riktigt fina! Även så klarade han av att fatta i själva vändningen en-ett par gånger och då blev fattningen lite mer samlad.


Sen avslutade jag med att prova ett par fattningar i vänster från nästan motsatt läge, att jag tänkte lite öppna i fattningen och försökte trigga lite extra genom att dutta med handen på rumpan. Men det var för höga krav tyckte han så det blev inte mycket av det! ;) Förhoppningsvis kom iallafall hjärnkontoret och nervsystemet i rullning så det blir konstruktivt på sikt!




Lite klurigt läge när det skiljer så mycket mellan varven, känner att jag gärna vill gå vidare men inte riskera att han helt "dör" och slutar försöka i svåra varvet för det.
Men det var jättekul att det gick så bra i höger, han kändes ett ordentligt snäpp bättre idag i höger tack vare övningen! Min duktige lille pålle! :D





Kommentarer
Postat av: Johanna

Låter som att galoppen går framåt, tycker det låter som att du har en bra plan. Träna på med den galoppen han kan & testa dig fram i det svåra varvet så han iallafall får igång systemet :)

2011-09-21 @ 08:15:04
URL: http://walkyria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0