Stilstudie

Såhär kan det se ut när liten Tabbe bråkar med sina hönät! ;)





...och sen provar man med andra nätet för att se om det går lättare!





Blir även lite "före"-bilder av hullet. *host*



Insåg att det var överkurs att både ha trippla hönät och hänga det löst, han gav upp att äta ur det. Så jag ställde ner nätet på backen istället.
Klurigt att försöka fixa för två dagar ute i sträck insåg jag, har inte tillräckligt många hönät än iallafall för att få ihop det bra. Nu blev det bara för en dag och några timmar så det gick att lösa, men helst vill jag kunna ha lite extra då så det inte tar slut alldeles för tidigt om man felberäknar på hur mycket han hinner äta.

Idag hade han också lämnat knappt ett halvt kilo silage i boxen, hade bara lyckats äta 2kg ute = ca 7½kg, räknar dock med att det blev ett par kg till efter att jag hade underlättat för honom i hagen.

Kommentarer
Postat av: Karoline

Haha, vad gullig han är :)



Sv: Den funkade perfekt, men alla som jag har pratat med nu ang barocksadlar säger att man ska ha en gjord utan resår.

2011-11-01 @ 23:13:32
URL: http://karolinesliv.wordpress.com
Postat av: Linda

Tur att han är oskodd så han inte fastnar :-P Själv försöker jag ju få upp min i hull. Men det borde lösa sig med det nya höet..

2011-11-02 @ 10:22:57
URL: http://xmyheart.blogg.se/
Postat av: Irene

Det är ju lite kul att man kan se gräs runtomkring i hagen, som småpill iallafall, och ändå föredrar han att bråka med hönätet! :P

2011-11-02 @ 15:19:39
URL: http://tabbe.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Jag förstår inte varför du inte låter den äta mer av bara gräset istället för att ge den både och?

Den är smällfet o göds.

Jag har då aldrig sett någon lägga hönät på marken???

Har du inte en tanke på att hans ömhet i hovarna kan komma av att den äter för mycket samt att den har väldigt lite hov att stå på. När den dessutom är så tung?

5 kg hö, gräs och kanske halm är det enda som den kanske kommer att gå ner i vikt av.



Dags att ta vikten på allvar nu!



2011-11-03 @ 08:29:18
Postat av: Irene

Kerstin:

Jag kan försäkra dig om att jag tar vikten på allvar, även hästens hälsa överlag.



Öm i hovarna är inte hästen.

Du har ingen aning om hästens individuella behov och näringsvärdet i hösilaget, och väldigt mycket andra omständigheter, därför tar jag ditt inlägg med en väldigt stor nypa salt.

2011-11-03 @ 09:29:12
URL: http://tabbe.blogg.se/
Postat av: Hanna Helin

Oj oj...Irene jag håller med om att ta Kerstins inlägg med en stor nypa salt!



Det enda jag kan hålla med om är att testa vältröskad halm av bra kvalitet och blanda så att du fortfarande tillgodoser det stora tuggbehovet så att Tabben inte blir för frustrerad eller riskerar mågsår.



I början av hösten hade jag samma problem som dig med en fet häst. Nu går de i skogshagen med fri tillgång i rundbalsnät och G. har gått ner en del på egen hand tillsammans med mer motion. Han är dock fortfarande inte smal....

2011-11-04 @ 16:35:58
URL: http://irmelin.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0