Slut på vilan

Idag blev det äntligen ett träningspass igen för mig och Tabben. :-)
Han kändes visserligen fortfarande lite ojämn, men det kändes ändå ok eftersom han var ganska lätt att få till ett bra, jämnt läge. För att sen rinna iväg igen så jag fick börja om med att placera, men några bra steg i taget är bättre än att det känns som det "tar stopp" någonstans tycker jag, särskilt när det blir bättre och bättre under passets gång!

Han kändes lite mer stabil än vanligt. Både i skallen och fysiskt - bra balans. Det var INTE en galoppdag för fem öre, och det var ju lite tråkigt, en sån där dag då man borde skippa det helt och hållet eller bara prova någon enstaka ansats för att inte känna det som att man bara tjatar ut sina kommandon. Men så brukar det bli ibland när han går i ganska bra form och balans utan att ha så mycket energi för dagen, ur det läget skulle man behöva massvis med bjudning om han ska tycka att han orkar.
Det blev att jag provade några gånger, men sen lekte jag mest runt lite i trav med att korta ihop honom för sätet och sen länga. Han svarade jättebra på det idag! :-D Det kan jag tacka galoppansatserna för! Det är så roligt att börja känna att jag kan göra mer och mer med sätet, att min kroppskontroll blir bättre och att han lättare kan svara på önskemålen!
Överlag så var han väldigt trevlig i traven idag tycker jag, krävdes bara en övergång för att han skulle kännas "på sätet" och i balans, oftast behövs det 2-5 travövergångar innan den känslan infinner sig så vi kan gå över till travjobbet. Hänger säkert ihop med hovarna eftersom han har lättare att skjuta på - svårare att vinkla bak ju högre trakterna blir.

Både plus och minus för dagen med andra ord, slår man ihop allt tycker jag passet kändes riktigt trevligt! :-)

Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag väntar för att jag tänkte det kunde vara härligt för henne att få en sista sommar fylld av grönt gräs och lugn och ro, kommer ha henne med kompis utanför mitt köksfönster i sommar. Och sen om jag skulle hitta en häst så vet jag inte hur jag har det med stallplats så då kanske jag behöver ha två så jag kan ha dem hemma ett par veckor.

2011-05-17 @ 14:16:24
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Johanna

Känns ungefär som om ens högra hand är avkapad :P



Ja hon är en riktig pärla våran lilla tös. Hon ska jämt vara med & hjälpa till, & så länge hon vill så får hon vara med på stallsysslorna i hopp om att hon ska bli lika biten som oss ;)

Men vill hon inte så kommer hon aldrig att tvingas vara i stallet. MEn jag tycker att de är viktigt att dom får lära sig från början att den största delen är jobba & den lilla pytte deken är ridning & körning (nu är hon ju inte där än utan är gladast åt att kratsa hovar & fodra) men de finns ju skräck ex där ungarna aldrig får lära sig & göra de vardagliga sysslorna utan bara focuserar på de "roliga" som ridningen tex :(

2011-05-17 @ 16:06:08
URL: http://www.bullerbacken.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0