Morgonträning

Ååh vad min häst var fin idag! :-)
Och rolig att rida! Lite pigg kanske men det får man tåla.

Vi övade "det vanliga" alltså utifrån hemläxa och standard träningsmall sen tidigare... Haha, å ena sidan känns det som att jag borde variera mig mer för att få med fler olika övningar, å andra sidan känns det som att upplägget i sig och vissa grejer nästan är "måste-övningar" och för bra upplägg för att ändra på. Att det inte alls blir samma kvalitet annars att jobba vidare ur.

"Det vanliga" i det här fallet består av att som allra första moment rider jag bara omkring på fyrkant bestående av ca halva ridhuset och gör inget avancerat utan övar enstaka hörnpasseringar eller kanske en stor volt, mest med fokus på mig själv, att försöka hitta fokuset och känslan, känna av dagsstatusen och rakriktningen lite men inte fästa mig vid det.
Ganska snart därefter går jag in i böjnings- och omformningsinriktade övningar, idag t ex så blev det att öva några hörnpasseringar (och svängar i allmänhet eftersom jag skar av ridhuset) och att rida på ett s för att öva omformning. Noga med mig själv att jag länger yttertygeln utan att korta innertygeln men tänker "stänga dörren" (förhållning/halvhalt) när hästen inte formar sig efter ramen.
Sen testade vi ett par öppnor per varv och även där försökte jag vara noggrann med yttertygeln och "stänga dörren" vid behov när vi skulle byta varv genom förvänd volt tillbaka, och känslan av att bara låta hästen följa böjningen in när vi gått en liten bit i öppna.
Nästa punkt på dagordningen var att börja samla skritten med 8 samlade steg - 8 vanliga- 8 samlade osv, bytte därefter ut det till 8 samlade - 4 mindre samlade när det kändes som att vi inte kom ihop riktigt och då gick det bättre (att han inte hinner falla isär igen innan man hittat samlingen). Pållen tyckte minsann inte att man skulle vänta på några travövergångar utan tog tag i saken själv ett par gånger, men då saktade vi bara av igen och fortsatte. Efter ett par försök till övergångar varav de första två mest blev "katapulta iväg till trav, yes! avlastning!" fick vi till en riktigt trevlig övergång där jag kände att pålle samlade sig bra igenom hela övergången och fick en bärig och fin trav. Då nöjde vi oss med det eftersom jag inte tänkte nöta övergångar för dagen utan mest använde det som förberedelse för resten av jobbet. Känns som att nöta övergångar lämpar sig bättre om man rider flera pass samma dag, så man har lite med sig gratis redan från första passet.
Tabben föreslog själv att vi skulle öva på galoppansatser genom att ändra tonus och lätta fram i otakt (alltså mer åt galopptakt, som han brukar göra vid galoppansatser när vi mest får en antydan till galopp-start) och jag tänkte att visst, galoppansatser var det beställt!
Jag använde först min vanliga krumelur-ridväg med väldigt stora förvända volter tillbaka och mål att fatta i själva vändningen tillbaka ut mot spåret, samt att få många vändningar så han ibland bjuder på det själv. Nu försökte jag köra enligt "ladda, ladda, ladda - GAALOPP!!!" och liksom vara övertydlig i det läge jag tänkt fatta. Nu gav det tyvärr inte så mycket resultat just den här gången för jag tyckte inte jag fick till vändningarna så bra och att pållen var i läge fysiskt och mentalt för att fatta galopp när JAG hade planerat det. Men styrketräning fick vi till iallafall och har vi tur kanske poletten trillar ner så småningom. 
Sen ville jag gärna träna lite till men för att variera oss när vi redan provat ett par gånger per varv så ändrade jag tillvägagångssätt till att rida på en större volt och sakta ner till skritt ca en halv volt i förväg innan jag tänkt fatta galopp, började ladda och försöka tagga upp energin ca 1/4-dels volt i förväg, och sen övertydlig med att här ska det hända något vid bokstaven där jag hade tänkt fatta.  Jag tyckte han blev mer taggad av den övningen och att vi fick till ännu mer tonus, men ingen galopp idag tyvärr.
Sen avslutade vi med lite framåt/nedåt i trav. Han var i såpass bra balans att han kunde gå med ganska lång och låg hals utan att tappa balansen och falla ur ramen. Det kändes bra!


Lång novell.. Men det var vårt ridpass för dagen! :-)


Lille lurvhästen varvar ner i hagen.


Observera pälsen i trädet..

Kommentarer
Postat av: Johanna

Gillar första raden- Åh vad fin min häst var idag!

2011-03-16 @ 18:13:38
URL: http://walkyria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0