Yes!!!

Vi kom med på kursen för Birgitta nu i Juli! :D Dessutom 3-4 ridpass totalt! Ska bli jättekul och väldigt nyttigt!

Förutom själva kursen i sig, att det är bra att rida för tränare och få tips/feedback/nya övningar, så är det så mycket lättare att hålla igång träningen hemma. Man vill ju ha utvecklats så mycket man kan emellan träningarna så någon månad innan iallafall brukar jag vara mycket duktigare på att sätta upp en plan på vad vi ska träna i olika etapper och matcha så det förhoppningsvis är så bra som möjligt på alla punkter när det väl är träningsdags. Ska bli spännande att se hur det går den här gången... Nu på sistone har ju Tabben varit rätt loj mot vad han brukar. Då får man styra om träningen till lite andra saker. Grunder i skritt typ böjning/avslappning nöter man till tristess-stadie (eller tja, risk för det även om man såklart försöker undvika det! ;-) ) och övergångar, men travjobb i övrigt, försök till galoppfattningar och allmänt mer energikrävande grejer har inte varit så stor idé att öva på.


Tack vare mina ofina barbackapads-bravader hittade jag lite annan dimension i "sitta på inre sittbenet" eller iaf på rätt rygghalva. För jag var rätt kass på det i allmänhet kände jag när jag skrittade omkring utan något att stabilisera i sidled med. För att få till någon hyfsad kroppskontroll och koll på hästen var jag tvungen att överdriva tänket att jag sitter på inre skinkan/sittbenet och verkligen kommer ner, tänka hälen i skapet på hästen typ. *host* (långt ben, komma ner ordentligt, att foten ska vara i lod i förhållande till backen trots att hästen är lite bred).
Det var intressant att föra över det till sadel-ridningen sen och försöka vara övertydlig med att sitta på inner rygghalva även då. Vänstervarvet kändes riktigt bra igår tack vare det! :-) Kunde rida fina öppnor och kände allmänt att jag fick bättre pejl på böjningen. Höger var lite svårare, men det har nog att göra med att jag måste ha koll på båda sidor i höger, i vänster räcker det ofta (i grova drag) att få igång innerbak så blir det bra sen. Men det var jobbigt tyckte Tabben. :-P

Vi tog två kortare pass direkt efter varann, hoppade bara av 5-10 minuter emellan. Även om Tabben kanske inte håller med just då så känns det snällare mot pållen. Då hinner man komma igång i kroppen ordentligt utan att bli övertränad, men måste inte traggla på banan lika ofta för att få ihop lika många pass. :-) Idag ska han få vila. Igen... Av mattes lathet för att det regnade imorse.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Kul för dig med kurs :)

2011-06-20 @ 18:57:04
URL: http://walkyria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0