Hårdträning!

Oj oj, jag får skylla mig själv men det är alltid lika tufft när man ska ta sig i kragen och se till att träna hårdare!
Pepp emottages tacksamt! :-D

Dels tänkte jag träna mig själv lite hårdare på så vis att jag ser till att träna regelbundet utanför ridningen. Framförallt core-träningen och där handlar det inte så mycket om hur lång tid man tränar utan hurpass man kommer åt rätt muskler tycker jag, och att man gör det, även om man bara tänkt träna 10 minuter två gånger i veckan så är det himla lätt att "råka" glömma bort det och veckorna går... ;-) Har försökt peppa mig lite extra nu genom att beställa ett par träningsvideos, blåst upp balansbollen, skaffat en stegräknare och alltså försökt variera det mer.

Sen visar sig disciplin-svårigheterna i hästens träning också. Det är ju ganska mycket jobb ändå som normalläge, ridningen ej medräknad, särskilt med heltidsjobb som tar mycket tid och mental energi. Nu brukar jag vara rätt duktig på att inte låta hästen bli stående annat än i undantagsfall och aldrig någon längre period, inte på grund av min lathet eller vädret iallafall.
Men när jag nu ska försöka öka från vårt normalläge till att träna fler pass per vecka (och helst mer än ett pass per dag emellanåt) då tar det emot! Som att jag hela tiden tagit det steg för steg för att orka med motivationsmässigt men när jag väl hoppat av kusen en gång då är jag total-inställd på att "nä nu är jag minsann klar!" :-P Motivationsmätaren på noll. Värst är det när jag är där på kvällen och alla andra åkt hem, nästan lika jobbigt på morgonen, lättast är det om jag har någon med mig och får en motivationsboost av det.


Tabben tränar käkmusklerna


Planen är att vi ska träna tre pass nästa träning för B 12/3! :-D Det låter kanske som en dum idé om man läser ovanstående, men bara jag får arslet ur vagn och hinner ta några dubbel- eller t o m trippelpass i förväg och trappar upp intensiteten i träningen lite överlag så tror jag nog det ska gå bra (vi har gjort det förr). Rent fysiskt så brukar han gå bättre och bättre för varje pass, att man får mer och mer med sig gratis i början, och då är det lättare att komma vidare till det roliga jobbet när man har en tränares öga till hjälp! :-)

Kommentarer
Postat av: Johanna

Gud så duktig du är som tränar dig själv!

2011-02-20 @ 20:50:30
URL: http://walkyria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0