Träning med koner

Koner som träningstillbehör är verkligen underskattat! Eller snarare - varför använder man inte alltid det? ;)

Igår plockade jag fram koner och byggde upp en ruta innanför spåret att rida inom, markerade hörnen och kortsidorna och ritade t o m en rand strax utanför i sanden som visualiserad "vägg"/ytterkanten. För att vi skulle hålla oss på lite mindre yta och innanför spåret hela tiden, behöva styra hela tiden. 
Jättebra för att börja hitta sin yttersida! När man plötsligt behöver parera åt det hållet också! :) Känner att jag lätt hamnar för mycket på ytteraxeln eller hur man ska förklara det, i båda varven lustigt nog.. När jag börjar "bära mig själv" i yttersidan hittar jag lättare även innersidan och centreringen, så det var en jättebra övning! :D


Övade lite allt möjligt och lustigt nog kändes han mycket mer lättmanövrerad och bättre böjd i vänstervarvet än höger. Kan det ha haft att göra med bristen av vägg tro? Eller så är vi bara bättre i form i vänstervarvet just för dagen.   
T kändes överlag väldigt trevlig att rida och mycket mer cool/koncentrerad än några dagar på sistone, trots att det var lite störningsmoment då och då, så det är verkligen dagsform det där!
Passade på att prova lite upp-peppande övningar också som tramp (vet inte om vi fick till något riktigt tramp, har svårt att känna det än, men jag tror jobbet i sig var konstruktivt iaf) och ett par galoppanslag. Jag tror att vi fick till ett i vänster, ska inte svära på det men det brukar ju kännas väldigt tydligt annars när det blir fel. Duktig pålle! :D Riktigt tacksamt att jobba med vänstergaloppen en "vänsterstark" dag!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0