Höga ambitioner

Något som jag ofta får höra; jag har en ambitiös häst och jag är ambitiös som ryttare.
Mycket positivt kan tyckas, men som med det mesta så är det något som "är" och kan uttryckas både positivt och negativt (och ibland misstolkas).


Pålle har ju varit lite sån nu på sistone att han gjort alldeles för mycket, fast jag tror nog det har att göra med att vi lagt högre press på honom och han blir lite förvirrad när vi försöker lära in nytt, så det blir lite i protest i förebyggande syfte från hans sida. Alternativt så har han blivit ännu känsligare för signalerna och reagerar mycket mer på det jag inte är medveten om att jag säger.
Tror eventuellt han skyddar sig för att jag kommit åt högre belastning bak, som att han är orolig för att behöva belasta i den graden igen och kör förebyggande åtgärder.
Många är teorierna! ;)

Hursomhelst så har det varit lite frustrerande att känna att jag spelar enligt pållens spelregler mycket av tiden. Svårt att jobba med det jag vill göra. Så just nu är jag glad bara jag känner att jag börjar få över pålle på att göra det jag vill, kunna följa min plan, även om det betyder att jag behöver anpassa mig till vad som går att göra just då, kanske bara krumelura runt och byta varv ofta eller dylikt på riktig basic-nivå.



Försöker ju tänka positivt och ta fasta på det som är bra. Så referatet från helgen blir ungefär såhär:
*Jag tyckte jag var duktig som tog mig tid/ork till att rida två pass per dag (korta, men ändå) när förutsättningarna fanns.
*När förutsättningarna var mindre bra gjorde jag det bra som försökte jobba utifrån förutsättningarna, även om det någon gång innebar att iallafall rida något varv till och försöka slappna av/tänka positivt så jag inte "ger upp" direkt för minsta lilla störningsmoment utan passar på att tänja mina egna gränser lite.
*Pålle hade mycket energi
*Pålle och matte börjar förstå varandra i att göra halter och jag börjar behärska avlastningen med fötterna bättre.
*Den trav vi fick till när matte börjat hitta tekniken och vi fått till hyfsade förberedelser var jättetrevlig! Likaså var skritten stundvis väldigt trevligt "pumpande" efter en hel del jobb med skritt-halt och därefter använda liknande hjälper till att samla upp i intervaller.
*Pålle ÄR jätteduktig som har så nära till hands för galoppen numera, även om den i 9 fall av 10 just nu sker när matte tänkt något helt annat. ;)


Kommentarer
Postat av: Johanna

Kom ihåg att ha kul också :)

2011-12-06 @ 21:04:54
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Karoline

Jag tycker att ni är väldigt duktiga som försöker hålla allt på en rolig nivå, trots lite bakslag ibland.

Det märks på texterna att ni går framåt i utvecklingen, så glöm inte bort att bara njuta lite nu av allt fint ni lär er :)

2011-12-08 @ 10:42:03
URL: http://karolinesliv.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0