Stackars Tabben! :-(

I Lördags provade jag spraya på Absorbine ultrashield för att få bort eventuella löss som kläckts. Lite tårta på tårta, men jag har fortfarande sett en del potentiella lusägg (kan såklart vara något annat också, ex. mjäll, men det är ju lusägg man misstänker när jag vet att han har/har haft löss) och vet inte hur länge Switch fungerar mot löss. Kändes som lagom tid att vänta på att äggen ska ha kläckts.  

Men igår kväll när jag kom ut till stallet mådde han inte bra, och jag tror det berodde på flugmedlet! :-/
Det är bara min teori alltså, men jag tycker jag kan läsa min häst hyfsat bra vid det här laget, och timingen stämmer.
Det hade regnat en del under dagen så teorin är att flugmedlet hade börjat klia i huden (eller eventuella löss som rör sig efter behandling, dom kliar ofta precis efter) och så har han fått i sig av flugmedlet i munnen eller bara allmänt att det fastnat mycket lukt i mulen så han tyckt att all mat luktar flugmedel och kanske mått illa pga "giftet" han fått i sig. 
Hursomhelst misstänker jag att han inte hade ätit på ganska länge. För när jag kom dit var han nerkyld av regnet och väldigt energifattig/loj. Normalt sett har han inga problem att klara av regn och brukar tvärtom vara mycket varmare i kroppen för att kompensera kylan, att man ser att det ångar från honom när han kommer in. 
Det första han gjorde efter att det tagit sisådär 20 minuter att övertala honom att komma in från hagen var att lägga sig ner och se halvt död ut. :-( 
Tog inte lång tid att förstå att han mådde dåligt med tanke på hur konstigt han betett sig redan ute i hagen. Att jag misstänkte flugmedlet berodde mycket på att han flemade överdrivet mycket som att han var besvärad av lukten. 
Inte ville han äta något heller och det kändes som att han började få vätskebrist. Jag lyckades lura i honom ett par morotsbitar men även det var motvilligt, inte ens kraftfodret ville han ha. Och väldigt loj som sagt, ville helst bara ligga halvt utslagen. Men han betedde sig inte som att han skulle ha kolik, han brukar vara väldigt tydlig med om det är magen han har ont i, och det brukar märkas på hur frekvent de rullar. Han ville ju hellre bara ligga och vila utav energibrist kändes det som.


Jag försökte ringa både en veterinär i Sundsvall och distriktsveterinärerna men fick inte tag på någon. Fick däremot tag på syrran (men hon kan såklart inte komma ut, hon bor i Karlstad numera) som tyckte att jag skulle röra på honom lite så han kanske fick igång lite värme om inte annat. 
På med vintertäcket med hals och ut i ridhuset och knata runt några varv. Han var ganska pigg ändå när han väl kommit dit, knatade på i sitt vanliga ("friska") tempo.  
Sen när vi kom tillbaka till boxen igen satte han igång att käka hö det första han gjorde! :-)
Inom kort hade han börjat äta av sitt kraftfoder och dricka vatten också. Vilken lättnad!!
Efter att ha övervakat ett tag till och pållen visserligen fortfarande inte såg "frisk" ut men som att faran var över när han väl börjat käka så åkte jag hem. Distriktaren försökte ringa ett par timmar senare men då var ju krisen redan över.

Hua, läskigt värre! :-P
Idag ska jag försöka tvätta bort flugmedlet med såpa hade jag tänkt. Det var det som stod på förpackningen, att om man ser reaktion av flugmedlet bör man tvätta bort det med mild tvål. Jag ville inte gärna utsätta honom för den stressen igår.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Låter som ett riktigt gissel det där med lus, har någon annan i stallet blivit smittad? Har ponnyn blivit av med sina löss?



Hoppas Tabben mår bättre idag.

2011-04-11 @ 15:57:01
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Linda

Usch, Fasen så illa att det inte går att få tag på veterinär. Tänk om det hade varit riktigt illa :-(

2011-04-11 @ 21:22:33
URL: http://xmyheart.blogg.se/
Postat av: Jennie Orleifson

Jag vet att när jag jobbade i ett stall använde vi svavel. Dels i fodret men även gnugga in i området där eventuella löss bodde.



Jag vet inte så mycket om det men jag tror att det hjälpte rätt bra faktiskt.

2011-04-12 @ 09:09:26
URL: http://passionofmine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0