Lille sötnosen! :-)

Haha Tabben var så söööt igår kväll! :-D
Han blev väldigt glad när jag slängde in det nypåfyllda hönätet i boxen. Tycker väl det är mer stimulerande med näten än höet för han hade en tuss löst silage i boxen.
När jag skulle ta ut honom ur boxen och ställa honom i stallgången så tänkte han ta matsäcken med sig. Han lyckades bära 7kg´s höpåsen halva vägen ut i gången säkert 5 meter iallafall, som att han vägrade lämna den. (först la han den mitt i boxöppningen så han hade behövt kliva över för att komma förbi, så jag tänkte snarare att han skulle få gå hinderbana för att komma ut).
Sen när jag hade ställt in honom igen efter ridningen och skulle tvätta svansen/bakdelen, då hade han ställt höpåsen i/på sin vattenbalja! :-P
Just ja, den glömde jag ta bort... Men förhoppningsvis är han smart nog att ta bort den själv om han är smart nog att lägga dit den! ;-)

Han var inte så glad att gå in igår hörde jag för det är världens sjö precis utanför hagen fram till stalldörren. Han och vatten liksom. Jag vågar inte miljöträna honom att gå igenom där femtielva gånger heller eftersom det är is i botten. Fast nu kan man snart gå runt i värsta fall och gå in genom andra dörren. Haha, gå typ 200 meter runt hela stallet istället för 2 meter genom djup vattenpöl! ;-)


Igår körde vi lite annan variant av galopp-försök. Jag provade lite mer åt det jag har gjort med tidigare hästar men som inte funkat på Tabac. Det var så länge sen jag provade det (2 år?) kändes värt ett till försök nu när det hänt en del sen dess. Övertydlig med takten och vänta ut.
Vi fick till några bra ansatser och någon rätt kass galopp. Överlag tycktes jag det kändes lite mer effektivt men mycket jobb för lönen för det så att säga, förhoppningen är ju att det ska bli lättare och lättare.
Jag använde tygeländen lite som ett spö för att förstärka takten i ytterbogen. Tänkte använda ett spö först men han blir så på gasen då så jag fegade ur. Haha, fast trots att jag har extralånga tyglar och bara hade kanske 1½dm tillgodo i änden att använda mig av så kändes det ändå som att jag satt med alldeles för korta tyglar! Han har längre hals än man tror den lille rackarn!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0