Fortsättning följer

Ska bli spännande att se hur det går med lössen. Det är ju ett ganska stort stall med 11 hästar, alla pysslar med allas hästar mer eller mindre iom jourerna. Jag föreslog att alla hästar skulle behandlas med antingen Switch eller Absorbine Ultrashield vars ämne också kan ta bort löss. Det var ingen hit.. :-P Inte ens stallägaren ville behandla hästar som inte har ohyra. Det kluriga är ju bara att veta om dom har det när man inte ser det förrän de hunnit få många löss (vissa går det inte alls att se på men de smittar andra ändå).
Och jag blev rätt paranoid när jag såg en häst klia sig rätt mycket häromkvällen.
För egen del handlar det ju om att jag är orolig för återsmitta. Jag vill komma ut och träna och det vågar jag ju inte göra med gott samvete förrän jag kan säga till 99,9% att hästen är lusfri. Ju större risk för återsmitta, ex. om fler i stallet får löss, desto längre lär det dröja innan man vågar säga att min är lusfri. :-/
Men framförallt så är det ju för att skydda stallet som helhet och bespara dom andra allt jobb som medföljer om deras hästar blir smittade. Att man inte vill använda Switch kan jag ju förstå eftersom det är väldigt starkt, men Absorbine Ultrashield är inte alls lika starkt även om det också är starkt för att vara flugmedel. Ingen tävlingskarens iaf.


Nog om det!
Tyvärr har min kamera gått och dött. För att vara en elektronikpryl får man väl vara rätt nöjd med de 3-4 år den levde! ;-) Men nu lär det inte bli några nya bilder på ett tag. Jag har satt köpstopp för mig själv för "allt" som inte är absolut nödvändigt och lite småsaker som mjölk och morötter till hästen, åtminstone fram tills nästa löning.
Låg ju redan lite back och så uppstod fler oväntade utgifter när pållen fick löss.

Ni får nöja er med några gamla!




Det skulle behövas lite uppsittningsträning igen!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Haha, ja jag har väl det :P



Uppsittningsträning, vad har du för problem?

2011-04-03 @ 20:48:53
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Johanna

Visst är de underbart med kunskap & precis som du säger så hänger ju allt ihop, å ju mer man läser på desto mer självklart är ju allt. Undrar hur man klarade sig förr när man inte visste bättre :P

Nackdelen med att läras sig är bara att försöka inte se allt annat, utan att sätta skygglappar på sig själv när man inte är med sin egen häst :S

speciellt där folk inte vill lära sig mer.



Vilken jobbig sitts med lössen & när folk inte vill behandla alla hästar. Även om alla inte har löss så kan dom ju bära på ägg. Å typiskt att kameran pajat, är ju så kul att få se bilder. Fast gamla bilder är ju lika kul att se för oss som inte sett dom :D



Hoppas allt löser sig med löss & ekonomi för dig!

2011-04-04 @ 10:01:27
URL: http://bullerbacken.com
Postat av: Johanna

Precis! Men visst känns de lite skummt att känna sig som en "utböling" fast att de borde vara tvärt om, för alla borde ju i alla fall vilja hästarnas bästa, & för de så måste man ju bredda sina kunskaper & då framför allt hästen som individ & hur den fungerar. De är ju jätte bra att kunna tex tävlingsregelr, men de hjälper ju lixom inte häste sådär jätte mycket till vardags :P



Som tur är så har han hästen hemma på gården, men bara de kan vara nog så tufft ibland med en gammal hästgubbe till svärfar ;)Ja du vet ju ungefär själv hur lätt de kan vara att lära gamla hundar sitta då utvecklingen går framåt haha

2011-04-04 @ 14:58:16
URL: http://bullerbacken.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0