Snart är vi sommarklädda igen! :-)

Nu äntligen börjar jag se ljuset i tunneln - hästen har nästan fällt klart! :-D
Haha än så länge hårar han iofs mycket, men det börjar se lite bättre ut om inte annat.

Tabben har fått vila några dagar i väntan på verkning. Han visar väldigt tydligt (om man lyssnar alltså, och vet vad man ska lyssna efter) när det är dags, började t ex bli spänd i bogarna och inte lika lättformad i ridningen.
Just nu känns det som att han växt sanslöst mycket - har hållit 3-veckorsintervaller och ändå har det känts som att jag egentligen borde ha verkat varannan vecka! :-S Positivt att han växer, och han har jättefin hovkvalitet, men det är svårt att hinna med att hålla efter.

Jag SKA försöka lära mig raspa till lite själv, men med stenhårda hovar och häst som inte alltid gärna håller still så är det inte direkt en nybörjarverknings-häst. :-P Blir lite avskräckt av att alla som verkar blir så trötta och funderar om deras hovkniv är slö...

Jag passade på att inhandla två hönät. Ett lite mindre till boxen som jag inte fått hem än, ett större till hagen.
Just nu kan man tycka att det inte är så stor idé med hönätet i hagen, iom att de precis fått en silagebal i hagen och ändå snart ska börja vänjas in på bete.
Men jag tänker som så att det är perfekt att kunna lassa in nytt fräscht hösilage med jämna mellanrum så de har ett val vad de ska äta, OM balen i hagen skulle bli dålig i värmen. Har jag tur så kanske det blir som hovvårdaren sa om sina hästar - har de ett val mellan fritt hö och hö från hönäten så väljer dom oftast hönäten ändå för att dom gillar att pilla.
Hittills är jag benägen att tro det. Med tanke på att Tabben hellre stod och ansträngde sig för att knipa några ynka grässtrån vid staketet eller t o m äta enstaka höstrån från backen långt ifrån silagebalen. Och hagkompisen började direkt hugga in på hönätet trots att silagebalen är precis bredvid! :-) (Tänker att det är bra att de äter långsammare = mindre, därav hönätet.)






Det har varit träningar för Sonny i helgen. Om jag minns rätt så är han B-tränare i dressyr. (Tabben och jag har tränat en gång för honom ifjol.) Eftersom jag lyckades tajma in att vara i stallet både igår kväll och i förmiddags när de tränade så passade jag på att titta en del. Det var mycket inspirerande! :-)
Jag tycker inte Sonny är en jättebra pedagog men han har verkligen öga för vad som ska förbättras för att få en synbar förändring i helheten. Öga för detaljer. Sen har han ingen brådska utan fokuserar på en sak i taget tills det blir bättre, även om det innebär att endast skrittjobba (eller skritt- och travjobba) det passet, eller att det kanske i princip bara blir fokus på sitsen ett pass. Han är duktig på att möta ekipagen där de är just då. För att sen ställa om till nästa pass när förutsättningarna förändrats.
Inspirerande! :-) Fina hästar att titta på också!


Appropå fina hästar att titta på så är här ett par bilder på Tabben där han spanar efter ett av "sina" ston. Dom var ute på en promenad i skogen efter träningen.


(Han gnäggar)


Tror min pålle av misstag bytts ut mot en saddlebred..





Kommentarer
Postat av: Johanna

Han är så himla vacker Tabben. Jag har aldrig varit eller är någon som avgudar fux färgen, men Tabben är bara så vacker :D



Hoppas att ni har det bra & att du får till de där rackarns trakterna som gormar för er.



Mvh / Johanna & Ella

2010-05-08 @ 21:13:35
URL: http://www.bullerbacken.com
Postat av: Johanna

Låter knepigt det där med hovarna, hoppas ni får till det. Det ska bli så underbart med sommar! Brukar du ställa av på sommaren eller försöker du rida då?

2010-05-09 @ 07:38:40
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Two olsson sisters

aww, men vad söt^^

Allt bra med dig idag?//Emma.

2010-05-09 @ 07:55:38
URL: http://twoolssonsisters.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0