Sommar!

Med tanke på dagens väder är det svårt att tro, men det börjar faktiskt bli sommar! :-)
För pållarna märks det iaf nu när de flesta går på bete på riktigt, dygnet runt.

Tabben går inte ute dygnet runt på heltid men ibland får han sova ute. Han gillar inte att skiljas från flocken men jag tror han tycker det är skönt att gå in och slippa regn eller mygg, och få sova ut ordentligt. Jag tror den kompromissen är bra, för då blir han lättare att fånga in för att träna när han ändå ibland får gå tillbaka till flocken efteråt, förutom de gånger han VILL gå in.

Bildbomb från beteshagen! :-)




Inte så konstigt att bakre manen aldrig vill växa ut!




Apport?!





Ibland kan man det här med bäckenvinkling! ;-)

Någon som har tips på fungerande lotion/medel mot svansklåda?
Inte ens prob-schampot som fungerat bra ibland innan verkar hjälpa. Har provat helosan och det verkar mest göra det sämre. Sen finns det diverse som jag provat för länge sedan utan någon effekt så i nuläget är jag lite skeptisk.
Aloe vera-gel eller silverlotion kanske? (Har dock för mig att silverlotion inte funkade senast, ska prova igen.)






Igår var ett intressant ridpass. Han gick jättesakta mot vad han brukar, haha. Han var lite sommarloj :-P
NOLL energi!
Skitlyxigt att öva skolor, för en gångs skull hann jag med att placera honom och ha honom där jag ville. Men oj oj vad svårt det var att ställa om från att hela tiden försöka vara ett steg före för att hinna med, och vara anpassad till kuse med mycket energi. Det blev nästan som meditation, jag fick anstränga mig för att sitta kvar i nuet och våga vänta kvar i rörelsen. Sen fick man såklart acceptera att det är svårare att få bra kvalitet med noll energi, samtidigt fick vi ju lättare att få till vissa andra bitar tack vare seg-gången. Efter en massa uppvärmning/uppladdning fick vi iaf till lite "pumpande" i skolskritt! :-) Traven var inte ens någon idé att öva i.

Måste få ut hovvårdaren igen. Nu ska vi ta det lugnt tills dess tänkte jag, det börjar märkas att han får svårare för sig pga hovarna som växt.



Haha, Tabben har fått magrutor!
Först trodde jag han hade fått en spark under magen och att han blivit svullen. Men när jag kände på andra sidan var där likadant! :-P 
Det var svårt att få till en bild eftersom det är under magen precis bakom sadelgjorden men här är ett tappert försök:


"Bulorna" är lika stora på båda sidor men bilden är tagen snett. Den yttre syns mest i nederkant och den inre kan man skymta konturen av upptill i bild.

Revbensmusklerna:





Kommentarer
Postat av: anna sjölin

Fetdipoer och muskler kallas det hos vet och hästmassör :) Min Fanny har lika.

2010-06-13 @ 09:27:48
URL: http://www.oskyldig.net
Postat av: Linda

Kallpressad olivolja att gnugga in i svansroten verkar många i stallet köra med och med stor framgång. Värt att testa helt klart.

2010-06-13 @ 15:07:18
Postat av: anna sjölin

Haha klart vi ska vara STOLTA de är ju muskler där under! Var inge illa ment ;p ville bara tala om att de finns fler med samma stuk ;p ska se om jag kan få bra bild på hennes vilande muskler ;D

2010-06-13 @ 18:10:39
URL: http://www.oskyldig.net
Postat av: Helena

RB 14 eller vad det heter. Finns på granngården och är suveränt. räcker hur länge som helst dessutom.

2010-06-14 @ 09:45:27
Postat av: Helena

AVS 14 heter den ju, sorry!

2010-06-14 @ 13:40:40
Postat av: Irene

Tack så mycket för tipsen! :)

2010-06-14 @ 20:24:59
URL: http://tabbe.blogg.se/
Postat av: Johanna

Wow vilka muskler :P

2010-06-15 @ 21:56:07
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Gunilla

Din häst har både symptom o utséende för att vara rejält fångbenägen.



Det du tolkar som stelhet är ett symptom o varningstecken. När den vilar byggs fettet upp mer o den får påverkan och upplevs som bättre när den går.

Den är troligen EMS och även insulinresistent



Det övriga är ömfotheten, hovbölden, fet med fettnacke o det du tror är "revbensmuskler är" i själva verket en fettdepå.



Ta bort den från bete eller med reducerare. Du bör banta den... igår.

2010-08-16 @ 08:21:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0