Ny strategi!

Sen träningskompisen var här har jag fått en riktig motivationsboost! :-)
Framförallt på två punkter:
*Jag vill fokusera ännu mer på sitsen, vill inte lägga ner allt annat för det men man kan ju ta det i perioder i ett och samma ridpass. Och försöka baka in extra fokus på sitsen i övningarna.
*Galoppen! Nu känns det som läge att träna ännu mer målmedvetet och jag är jättesugen att få till det! :-D

Idag tränade jag mycket på sitsen och det blir stor skillnad. Min sadel är ju lite sån också, antingen sitter man dåligt, och då känns det väldigt svårkoordinerat och ostadigt, eller så sitter man bra och vips känns även sadeln mycket mer hjälpande och stabil! :-P
Jag blev förvånad över hur snabbt det gick ändå att hitta den där stadigare känslan. Har nog bara tränat för lite i traven på senare tid sen jag tog bort fårskinnsöverdraget.

Och så galoppen då. Jag funderar på att under en kortare period testa en annan strategi.
-Först jobba som vanligt med hemläxorna, kanske 10-15 minuter som uppvärmning.
-Sen köra på med det vanliga galoppansats-jobbet bara 1-2 gånger per varv.
-Ge sig sjutton på att JOBBA igen och lägga in en övning (ex. lite travskolor, lär vara svårt att gå över till skrittjobb igen i det läget, men går det så tar jag lite skolskritt)
-Testa galoppen igen bara 1-2 gånger per varv.
-Om det går - lägga in en ny övning emellan, kanske bara lägga in lite varvbyten eller liknande.
-1-2 nya galoppansatser per varv.

Tumregeln från B är ju att aldrig någonsin göra en övning mer än 1-3 gånger per varv. Men huvudsaken är att variera övning, så lägger man in något annat emellan får man iaf variationen.
Både Tabben och jag är lite tröga på så vis, det kan ta ett tag innan han börjar koppla riktigt vad han ska göra. (Har varit samma sak med samlad skritt/skolskritt, jag behöver ibland många intervaller på mig att "pumpa upp" energin och riktigt få till det, men nu går det snabbare och snabbare.)
Så jag tänker att det är större chans att lyckas om vi kör lite i taget med annat emellan så han till nästa försök har hunnit hajja till vad vi ska göra! :-)

Oj OJ vad pepp jag är nu! :-D

Kommentarer
Postat av: Johanna

Ja vi får hoppas det!

Kul att du funnit ny energi och motivation för ridningen :)

2010-07-25 @ 13:14:31
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Johanna

Ja hon stal mitt hjärta direkt!

1992 är en finfin årgång, tänkte inte ha en sån "gammal" häst men jag läste någonstans att det bara är mognadsfas 2 i livet ;) Ett kbl som tas omhand på ett vettigt sätt kan ju ändå leva till 25-30 och vara fullt ridbar.... :)

2010-07-27 @ 13:57:36
URL: http://walkyria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0