Note to self:

Hur snabbt tappar eller glömmer man bort gamla skills egentligen? :-S
Skrämmande snabbt!

Idag tränade vi på enligt ganska vanligt upplägg: lite blandade volter/varvbyten/skolor i skritt, testade även att rida förvänd böjning längs spåret i  förvänd öppna resp. sluta. Nyttigt för att känna vart man har kroppsdelar och böjning!
Skolskritt, lite hårdare än vanligt med 16 korta (ibland samlad skritt, ibland skolskritt, successivt lite högre krav) 8 med lite längre ram- 16 korta osv. Det gick faktiskt bättre än jag trodde, han blev trött men han orkade med rätt bra i sisådär 3 omgångar per varv med lite vila emellan.
Trav, först ett par övergångar och sen trava runt lite mest för att jag skulle hinna hitta sitsen och lite ram/takt. Och sen galoppansatser.

Och det är här dagens notering kommer in:
Först gjorde vi "som vi brukar" nu på sistone - rider på en volt och på en del av volten börjar jag samla upp lite och förvarna inför galopp för att sen ge galoppkommando ca 1/4-dels volt, belönar för minsta ansats.

Sen ville jag för skojs skull testa hur det känns om jag gör som jag har brukat lära in galopp tidigare. Sätta takten. Jag la en diskret smackning i takt med att innerfram sattes i backen, i övrigt satt jag mest och fokuserade på att sitta så stilla och stadigt som möjligt för att störa minsta möjliga, och se till att han går kvar på volten. En stor skillnad är att jag fortsätter hela tiden och rullar vidare på volten, men lägger inte till mer eller fler hjälper. Tro´t eller ej, men vi fick till en STÖRRE, alltså tydligare ansats på det försöket. Less is more, tydligen! :-P
Haha vad pinsamt det är i efterhand när jag inser att jag suttit och stört hästen, när jag borde tänkt att det är hästen som ska fatta galopp - inte jag! :-) 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Det är ju spännande med hästar, man lär sig så mycket som sig själv samtidgt..... ;) Kul med galoppen!



Du har helt klart rätt, och jag gör ju inte mycket just, tar kontakt i hagen, leder till boxen och borstar och pysslar och på vägen dit tränar vi på att hon inte ska gå över mig ;)

Men hon är inte redo alls för något annat just nu.....det är extremt viktigt att den ena hästen är nära hela tiden, försvinner han in eller ut så, ja då blir det "panik" även fast dom andra hästarna går i hagarna bredvid....men jag tror nog det ska ge sig med tiden ;)

2010-07-29 @ 08:52:42
URL: http://walkyria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0