Åt rätt håll

Ögat såg mycket bättre ut igår tyckte jag. Inte alls lika svullet, han hade ögat nästan helt öppet (utom när man grejat med det, men det är ju inte så konstigt) och jag tyckte det såg ut som att såret på hornhinnan hade läkt igen lite. Skönt att det går åt rätt håll! *peppar peppar*

Däremot rör han sig lite stelare. Tar det med en nypa salt, dels red min brorsdotter honom och då kan han ha gått tillbaka en del till gammalt dåligt rörelsemönster, dels har han inte gått mycket på sistone nu när han blev dålig i ögat (dels för att skona ögat när det varit som värst, dels för att det gått så mycket tid och ork till att försöka åka ut två gånger per dag och ta hand om såret), och dels kan det såklart vara fötterna som börjar vara i behov av verkning, har gått över två veckor sedan sist nu.
Skulle också kunna vara ögat. Det har gjorts studier på människa att om man ser dåligt kan synnerven orsaka ont i nacken. Inte helt långsökt heller att rörelsemönstret ändras om han ser sämre med ena ögat.

Men det känns tråkigt för just nu känns han inte alls som samma fina häst att rida som precis efter kursen, alltså bara för lite över en vecka sedan.


Här kommer en bild från kursen, copyright Sara Thörnblad:


Vet inte vad knasbollen på ryggen gör, gissningsvis en halvhalt/förhållning med tanke på tygelhöjden? :-P Men jag tycker det syns hur stark och fin han kändes i traven. :-)

Kommentarer
Postat av: Johannaa

Supersnyggt.

2010-08-07 @ 17:57:45
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: M

Vilken vacker häst du har =D

Är det en travare eller ser jag fel?

2010-08-07 @ 20:32:30
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: M

SV: okej! Jätte vacker! hur länge har du haft honom??

2010-08-08 @ 09:45:18
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Johannaa

Hon känns kanon, pigg och glad, verkar ha det lätt för sig, än så länge. Jobbar just nu med att skola henne på stången! :)

2010-08-08 @ 10:20:27
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: M

SV: okej så roligt =D

Så du tränade upp honom själv först?? Eller var han redan inriden och så när du köpte honom?

2010-08-08 @ 11:25:43
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: M

SV: Okej, jo det måste vara så lättare att rida in från grunden inte lära om :P

2010-08-08 @ 20:50:05
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: M

SV: jo men jag tycker Vicky har varit riktigt duktig, lärt sig fort och så, men jag skulle ju tycka det var jobbigt att lära henne annat om någon lärt henne galoppen fel typ.



Ja hon har de vackraste färgerna =D

2010-08-08 @ 22:06:03
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: M

SV: ja det är ju så!!

2010-08-09 @ 13:51:59
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Amanda

snyyygg häst & snygg färg! :D

2010-08-09 @ 15:06:35
URL: http://amandawilhelmsson.blogg.se/
Postat av: Helena

Jag vill å det starkaste avråda dig från att aktivt jobba och rida en häst med en hornhinne skada. Din syster är ju veterinär, har hon inte förklarat för dig vilken smärta en hornhinne skada innebär?

Jobbar du hästen kan du dessutom skada den ytterligare då det blir tryck i ögat, och andra delar av ögat kan skadas.

i övrigt ang. hornhinne sår i sommartider och rötmåne tider, är det OERHÖRT viktigt att sköta medeicinieringen minituöst. Jag är förvånad att han inte fått atropin, dvs pupill vidgande, och ska gå med ögonlapp mot ljuset under tiden, samt tillhörande antiinflammatoriskt, samt penicillin salvan i ögat flera gånger om dagen. det är standard vid en sån skada för att undvika betydligt värre komplikationer med ögat.

2010-08-09 @ 18:24:20
Postat av: Irene

Helena: tack för infon, förstår att du skriver det för att du vill hästen väl. Nu är det ju tyvärr för sent att ändra något i efterhand.

Angående att motionera hästen så nej, det fick jag faktiskt ingen avrådan ifrån. Annars hade jag givetvis inte gjort det, dock gjorde jag det såklart inte första dagarna när ögat var riktigt svullet och det var ca 20 minuters skritt och motsvarande ett par varv i trav det var frågan om.

Nu är jag ju ingen veterinär själv, men jag fick order om att kolla pupillen och såret ofta och snabbt kontakta vet igen för ytterligare behandling om det syntes negativa förändringar.



Tack och lov är såret redan läkt, tog bara ca 6 dagar. :-)



2010-08-09 @ 19:55:12
URL: http://tabbe.blogg.se/
Postat av: Amanda

tack :)

2010-08-09 @ 20:31:18
URL: http://amandawilhelmsson.blogg.se/
Postat av: Helena

Ja självklart skrev jag det med hästens välmåga i avseende, och eftersom du skrev inlägget och tidigare inlägg senast 2 dagar sen, så ser det inte ut som den är obesvärad och helt utläkt, så jag skulle vara himla försiktig att anta att allt är helt utläkt. Ta till dig att du haft oerhörd tur som inte fått komplikationer med den mycket minimala behandlingen, fråga gärna din syster ang.bortvalet av atropin i samband med skadans behandling. Jättegrattis om du haft sån tur att den verkligen läkt ihop nu utan problem.

inför framtiden,om du får en sån skada igen, så bör du ha i åtanke att det är oerhört smärtsamt som sagt, och att trycket i ögat kan orska skada om du anstränger hästen genom arbete.

2010-08-09 @ 22:14:57
Postat av: Irene

Absolut tar jag till mig det, det smärtar att någon tycker att jag skulle ha gjort min häst ont, och det lär sitta kvar! ;-)

För mig kändes det inte som en minimal behandling, med regelbunden tillsyn, rengöring och pencillinsalva två gånger dagligen, extra koll på flughuvan och inne så mycket jag hade möjlighet till på dagtid. Spruta och kleta grejer i ögat är inget som bara går att leja iväg till någon annan.



Det är nu ca en vecka sedan såret uppstod (att jag skriver "ca" är för att jag inte vet om det uppstod kvällen/natten innan det upptäcktes eller samma dag), svullnaden utanpå ögat gick ner relativt snabbt (minimal efter ca 4 dagar), efter ca 6 dagar testade vi med färgad vätska i ögat igen och såret var så gott som osynligt. Nu ska han behandlas en dag till för säkerhets skull (dvs 8 dagar) och därefter ska vi prova igen för att se att det verkligen gått bort och inte fastnat på "obefintligt".



2010-08-10 @ 00:21:19
URL: http://tabbe.blogg.se/
Postat av: Irene

Vill bara förtydliga: "brorsdottern som red" och "träningen" som jag skriver om i inlägget var före ögonproblemen.

Sen har jag själv ridit vilket var ungefär i samma veva som svullnaden började gå ner, dock väldigt kravlöst och kort pass (20 min med nästan bara skritt, som sagt) och ytterligare ett pass efter att vi kollat att såret redan var till 99% utläkt, samma intensitet förutom att det snarare var några minuters trav än "ett par varv".

Om någon avrått hade jag såklart inte ens gjort det, tyckte snarare jag gjorde pållen en tjänst för att inte stå och skrota och bli rastlös/stel.

2010-08-10 @ 00:35:50
URL: http://tabbe.blogg.se/
Postat av: Helena

Jättebra att du tar kritiken på rätt sätt! Skadan läkte nog ihop snabbt tack vare att den behandlades omgående, dvs ni hittade direkt att det var en skada på hornhinnan, inte bara rinn i ögat.

det jag menar med att hästen fått minimal behandling, det menar jag verkligen för det ÄR minimal behandling du sluppit undan med, och precis som du säger, så är det urmycket jobb, men kan bli så mycket värre. Har man otur med horhninne skador så får du pytsa i salva och ögondroppar 7-8 gånger per dag, så du kan ju tänka dig!

är fortfarande intresserad av varför inte standard behandling med atropin sattes in, du kan väl fråga din syster om det?

2010-08-10 @ 10:47:37
Postat av: Irene

Vi har redan varit inne på det, och hon tyckte inte det behövdes så länge det bara var ett litet ytligt sår. Utan som sagt att det viktigaste var att jag höll koll så extra behandling kunde sättas in om pupillen blev påverkad eller såret större. Däremot var det tal om smärtstillande, vilket aldrig blev av. Varför vet jag inte, kan ha berott på miss i kommunikationen.

2010-08-10 @ 12:51:18
URL: http://tabbe.blogg.se/
Postat av: Johanna

Visst hade du köpt dom där slowfeedin hönäten? Vilken storlek, hur mkt hö rymms och framförallt hur många timmar räcker det?

2010-08-10 @ 15:46:26
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Johannaa

Vart har du beställt dem?

2010-08-11 @ 22:34:20
URL: http://walkyria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0