Tankar och funderingar

Jag jobbar vidare mentalt med mig själv! Ska försöka förbereda mig bättre till nästa ridpass, gå igenom passet i huvudet ordentligt innan för det har jag slarvat lite med ett par pass nu. Brukar "gå banan" i huvudet och försöka känna hur det ska kännas i kroppen och vilka signaler jag ska ge, känna hur det ska kännas när det är bra- för att kunna ge bra förutsättningar för "bra". :-)
Men allra mest ger det för att kunna hålla koncentrationen och för att ha en plan och följa den. Mindre risk att man låter sig yra iväg mentalt tillsammans med hästen eller göra lite för stora kompromisser mot vad som är motiverat.

Har däremot tränat avslappningsövningar kanske 8 gånger inom kort tid och lite mental avslappning (ur "Mental träning för ryttare", har redan gått igenom programmet tidigare men tyckte det kändes dags att upprepa), har även läst igenom "Den inre ryttaren" som var väldigt tänkvärd men inte sådär specifik som ett färdigt program. 
Det var några punkter att gå igenom och strukturera upp själv men mer vilka resultat man vill uppnå i ridningen, men kanske lite väl standard för att det skulle ge såvärst mycket mer i nuläget. Bra som "kom ihåg" däremot, att det är viktigt att hålla sig fokuserad på målbilden. Att försöka ha en tillräckligt stark morot för att sträva efter förändring. Det var väldigt intressant att läsa boken nu när jag redan tränat mycket inom området, för mycket blev det snarare en bekräftelse på att man är på rätt väg.


Jag och pållen har hamnat i ett intressant läge. Det är en ny situation för mig.
Han börjar få lättare både fysiskt och tekniskt att bära sig. Han är lättare att rakrikta även om man fortfarande märker att han vill/behöver avlasta högerbak emellanåt, han är liksom inte jämnstark än även om vi har lättare för att komma till rakriktning i böjningen. Frågan är hurpass redo han är för det fysiskt och mentalt i övrigt.
För som det är nu så jobbar han lite för bra. Han är jätteduktig på att höja sitt tonus, men mindre bra på att sänka det och varva ner (sänka tonus är inget problem i sig, bara att han mentalt inte verkar komma till ro, och det blir lite "allt eller inget" över det hela- släpper man på kraven så tappar man mycket, inte bara samlingsgrad).Tar det som ett tecken på att han tycker det är tungt, och reagerar genom att vilja ta i mer -i sann kallblodsanda! :-P
Å ena sidan så kan man tycka att jag borde sänka på kraven. Frågan blir då - vad kan man sänka på? Jag vill såklart att han ska vara så rakriktad som möjligt, och att han ska vara åtminstone i liten samlingsgrad hela tiden till förmån för balansen. Sen vill jag iaf stundvis att han ska få stärka och gymnasticera högerbak så vi kommer någonvart.
För att lyckas med det så måste jag sätta krav på honom. Jag kan ju inte förvänta mig att han ska gå som jag vill trots att jag inte ber om det.
Så nyckeln borde snarare bli att hitta en balans där man lyckas få honom slappna av emellanåt.

Hoppas på att nyckeln sitter i mig - i fokuset. Så i nuläget jobbar jag vidare med det i första hand innan vi börjar mixtra med övningar och träningsupplägg.

 


Kommentarer
Postat av: Johanna

Mmmm den där kallblodsandan kan ibland ställa till det. Dom gör helt tvärtemot andra hästar, dvs tar i mer istället för lägger av, vilket gör det oerhört svårt ibland att veta vart man ska dra gränsen, vart blir kraven för höga? Orkar han/hon egentligen det här? Är han/hon redo mentalt? Etc.



Samtidigt är det kallblodsandan man bara kan älska ;)



Låter vettigt att förbereda sig mentalt inför ridpassen. Det glömmer man bort alltför ofta, iallafall jag. Det blir lite väl mycket improvisation, och med tanke på hur känsliga dom är så är det ganska små marginaler man ger hästarna!

Nog är det otroligt ändå, hur lyhörda dom är, trots alla våra fel och brister!



2010-04-06 @ 19:17:41
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: B

Be om mkt och nöja mig med lite brukar jag försöka sträva efter. Särskilt det där sista :)

2010-04-08 @ 21:37:07
Postat av: Irene

Haha fin filosofi! :-)



Balansgången innan att nöja sig med för lite, eller be om så mycket att prestations-stressen hos hästen ploppar fram.. (Inte helt ovanligt för oss! ;-) )

2010-04-08 @ 23:11:52
URL: http://tabbe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0