Mer skönhetsbehandling

Haha jag tycker rullbilderna blir så vackra! :-D
Och nu rullar han sig jämt. Kan inte låta bli att lägga in några fler! :-)







Bäst att gnida in ordentligt på ryggen!







Haha det där lär bli mysigt att borsta imorgon!



Idag ville jag träna igen så pålle inte skulle bli stel, men ta det lugnare och med lägre krav med tanke på att han kanske fortfarande är lite mör sen igår tänkte jag. (Vilket han garanterat var, kände man från början framförallt, innan han kommit igång - satt kvar mycket i huvudet också att han liksom var inställd på att det skulle bli jobbigt.)
Perfekt läge att försöka damma av lite mer basic-övningar! :-)
Först red jag mest omkring kändes det som, bytte varv ofta och försökte vara noga med böjningen men också noga med att ge eftergift ofta. För att försöka få bort pressen.

Sen övade vi hörnpasseringar.
B har ju en lite speciell filosofi. Att hörnpasseringar heter hörnpasseringar för att man låter hästen bara passera hörnet - gör förberedande jobbet innan och sen låter hästen gå i eftergift i vändningen.
Så vi övade alltså på att böja lite innan hörnet (jag red på en fyrkant på ca 20*20 så det inte skulle bli så långa transportsträckor mellan vändningarna), och sen släppa efter och bara trampa ner lite tydligare på innerstigbygeln i hörnet så hästen ska böja sig runt innerskänkeln (trampet anger riktningen).
Sen fick jag väl i ärlighetens namn förbereda mycket tidigare i vänstervarvet. Särskilt på delen utan vägg, där var jag tvungen att hålla koll redan i första vändningen för att ha en chans att få till böjningen bra till nästa - att han inte flyter ut en massa. I vänster varv behöver jag både hålla koll på både bogar och rumpa, både in- och utsida, för fokuserar jag för mycket på det ena glider den andra kvickt iväg. Mycket nyttigt! ;-)
Det är verkligen en kanonövning för att förbättra böjningen och få hästen avspänd, funkar iaf kanon för oss.
Så mot slutet av passet kändes han riktigt mjuk och avspänd! :-)


Lite "kom-ihåg" för mig själv så man inte glömmer bort värdet i de övningar som kan tyckas väldigt enkla! :-)
Ofta ger de ändå minst lika mycket som de svårare övningarna. Fast man ska såklart inte fastna i någon övning oavsett, utan försöka varva både med det som känns enkelt och det som är klurigare eller mer krävande! 
Haha, historiskt sett är jag nog snarare sån som fastnat i enklare övningar för länge...

Kommentarer
Postat av: Johanna

Nog ser det skönt ut alltid :)

2010-04-22 @ 13:46:51
URL: http://walkyria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0