Experiment

Det vore ju trevligt om man på något vis kan får bort Tabbens behov av att hålla koll (på annat än mig) lite mer bestående... Så förutom att det såklart allmänt är bra att öva mer kommunikation (ska klämma in det i tidsplaneringen också, tänkte passa på en "vilodag", eller ett av två pass om man tänkt träna två gånger) så tänkte jag experimentera med om man helt sonika kan lära honom att ta för vana att sänka huvudet när han står med mig.
OM han accepterar det så lär han bli coolare, iom att de per automatik blir lugnare med sänkt huvud än höjt och spanandes! :-P
Ska träna det från marken i första hand. Tycker det känns fel att försöka sänka honom med stångbettet (från marken använder jag tryck med handen istället eller tar lite i nosgrimman).

På ett sätt känns det jättefel. För han ska ju känna att han är trygg med mig och att det är matte som håller koll åt honom, och han måste såklart få kolla om han tycker något är läskigt. Men jag funderar på om det kan tolkas som en ovana? Det återstår att se!

Vi experimenterade litegrann bara, både igår innan jag satt upp och idag innan uppsittningen. Även lite efter ridningen. Gör inte så stor grej av det men ber honom att sänka huvudet - eftergift/ev. belöning, börjar om igen bara om han höjer huvudet igen. Låter honom stå så och vila som belöning emellanåt så det ska hinna ge lite effekt, börjar om bara om han höjer huvudet igen.
Det blir ju rätt utlämnande för honom eftersom han tappar kontroll. Samtidigt tror jag han kommer uppskatta det om han väl vänjer sig.

(Haha nu låter det som att JAG kommit på värsta grejen här! ;-) När det egentligen är flera tränare som försökt få mig att göra exakt det, fast JAG har varit skeptisk till det! Har tänkt att ge det ett mer ärligt försök nu när han överlag ändå verkar tryggare/mer avslappnad än tidigare.)



Ungefärligt utgångsläge... Fast ändå lågt mot om han spänner upp sig "på riktigt".



Fast riktigt så här lågt behöver det inte vara! ;-)



Sen när han höjer huvudet igen hamnar det oftast i ett mer lagom läge. En stund iaf tills vi får börja om!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Intressant, du får uppdatera om hur det går med det där :)

2010-04-25 @ 09:10:43
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Johanna

S jag förstår ;)

1-2ggr/månaden är lagom med träning tycker jag, speciellt såhär i början när det är svårt att träna själv :P



Idag var han helt underbar!!! :D

2010-04-26 @ 16:44:38
URL: http://walkyria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0