Det är inte lätt

...att vara ett ängsligt litet kallblod! :-P
Vi var ute och promenerade för ett par dagar sen, tänkte härda fötterna lite smått (han är förvånansvärt tålig i hovarna men behöver härdas lite mer för att palla med alla underlag). Igår så tänkte jag testa första uteritten på länge men det gick mindre bra.
Vi får ta nya tag!

Han är jättesnäll och försöker verkligen men droppen blev när han blev osäker på ett ställe och han hörde pisksnärtar/rytande runtom sig när de andra ryttarna också försökte få sina hästar gå. Då blev han så pressad att han skakade. Även om det säkert hade gått att få honom gå till slut så kändes det meningslöst att fortsätta, han har väldigt svårt att varva ner igen om han väl kommit till ett visst stadie.
Jag hoppade av och tänkte gå resten av vägen. Johejdu! :-P Sen kom vi till en liten bäck där marken hade börjat ge med sig i kanterna. De andra gick över och det gick bra, men Tabben försökte vända precis där och trampade ner med hoven ca 4dm genom marken, ända ner till vattnet. Försökte parera med andra benet och satte det mer eller mindre PÅ det första benet så han satte sig på baken innan han kom upp igen.
Det gick bra ändå, han gjorde inte illa sig (såg att det blödde pyttelite efteråt men när jag väl hade sköljt bort leran från benen hittade jag inte ens såret) men jag kände att nej, nu kan jag inte övertala Tabben att gå över här ändå, eftersom jag nu VET att marken kan ge med sig- hur ska jag då kunna övertyga Tabben att det är frid och fröjd? Så vi gick hem igen.
Jag är inte orolig för nästa gång så länge jag vet att förutsättningarna är bättre. Är tacksam över att han är så juste - ställer man bara om sig själv till nästa gång att "idag är en ny dag" då brukar inte han heller vara sån som kommer ihåg särskilda ställen som läskiga eller så, skulle t ex inte utnyttja att han en gång fått vända på ett ställe (om inte man själv tänker det såklart, då blir han ju smittad!).

Men till nästa gång tänker jag rida själv och på lite lugnare ställe bara för att förbättra oddsen. Klart han är mer "tittig"/spänd när han inte varit ute på länge.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Nej det är verkligen inte lätt att vara ett ängsligt litet kallblod!

Vad tror du den här stressen hos en del kbltravare beror på?

Är det aveln? Tidigare erfarenheter? Okunnig ridning?

2010-04-27 @ 08:27:48
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Johanna

Eva kanske brukar hålla kurser i din närhet? Vart bor du?

2010-04-30 @ 10:28:13
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag vet inte riktigt vart härnösand ligger? Men klart du ska skicka en film, jag tror bara det skulle vara dig till hjälp :) Annars lät det spännande att åka till henne, du får kolla vidare på det ;) Man lever ju bara en gång, våga chansa. Vem rider ni för nu då?

2010-05-02 @ 10:01:04
URL: http://walkyria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0