Galopp

Ikväll tänkte jag ta tag i saken att lära Tabbe fatta galopp med ryttare på ryggen. Vi har ju redan lyckats få till en fattning i vänstergalopp tidigare och sen tog det stopp i högervarvet, därav en paus med grunder innan det nu kändes dags att prova igen.

Jag byggde upp vår vanliga inhägnad i ridhuset som består av hinderstöd med linor som skär av ridhuset till en stor volt, sen en liten fyrkant av hinderstöd innanför. Det senare för att hindra att han oönskat byter varv eller skär av alldeles för mycket i högervarvet, jag vill ju kunna inverka så lite som möjligt såhär från början när det är att få galopp öht som är det väsentliga. Sen fick han galoppera 1-2 varv i varje galopp lös utan ryttare för att han skulle börja tänka galopp. Tabbe var jätteduktig, ville nästan galoppera på lite för länge! ;-) Han blev påklädd och mattes nerver kom igång som vanligt med spagettiben och höjd puls så jag var tvungen att småsjunga lite och skritta runt ett varv med honom innan jag satt upp.
Väl uppe på hästryggen så fick jag först försöka hitta lite stabilitet i mig själv- hitta fötterna i stigbyglarna för att dom inte skulle glappa eller åka bak, försöka hitta en bra position osv. Först blev det bara trav och klureri med att styra öht och försöka känna av vilket läge som skulle gå att fatta ur, jag testade att driva på med dubbelsmackningarna och "galopp!" men det blev för obalanserat och dåligt med styrseln så då saktade vi av igen. Tabben var så duktig, han lyssnade på mina förhållningar och kunde t o m göra halt eller skritta på kommando! :-) Så till slut så kändes läget bra och jag bestämde mig -"nu galopperar vi!" och vågade driva på tills vi fick galopp. Det blev väldigt framtungt, inte någon vidare struktur, men galopp blev det! Tabben fick beröm och sen nöjde jag mig för dagen.

Jag tycker det är kul att känna hur stor skillnad det är i grunderna. Jämför man med sist jag försökte mig på samma bravad så var både huvudet (coolheten), lydnaden, styrbarheten/rakriktningen och balansen mycket bättre den här gången, även om man fortfarande såklart får prioritera bort det ganska mycket för att inte bli för petig och låsa honom när man ska fatta galopp.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0