Oväntad bieffekt

Tabbens broddtramp läkte bra ändå. Syrran var ut och kollade på min begäran för att jag ville veta om det var grönt att rida eller inte och om det var något särskilt jag borde tänka på. JAG tyckte han gick orent i nedförsbackarna, lite mer jämfota bak eller kanske passaktigt? Ganska marginellt men ändå annorlunda mot vad han brukar. Men syrran såg ingenting och tyckte såret såg bra ut.

Lustigt nog så förutom den dagen jag tyckte han gick orent så efter det har han börjat gå bättre bak ser det ut som! :-P Bredare. Kanske att det är sån tur i oturen att han lyckats lära bort mer av det gamla dåliga rörelsemönstret när han gått och undvikit såret! ;-) Efter att ha fått vila tre dagar såg han mjuk och fin ut bak också, har han gått och haft ont så tycker man ju att det borde varit motsatsen.
Igår drogs vinterdojjerna av och han blev verkad. Han verkades pyttelite på sulorna framme vid tårna på framhovarna (för att i längden lättare undvika röta) och jag tyckte han verkade lite öm där när han gick på grus. Men det känns inte så konstigt heller när han varit skodd ca ett halvår.

Ikväll galoppjobbade vi, lös utan ryttare i ridhuset. Hade precis som förra gången skärmat av till en stor volt med en mindre avspärrning mitt i för att försvåra för honom att oönskat byta varv. Tabac var jätteduktig! :-)
I vänstervarvet såg han ganska ojämn ut, och på sistone har jag dragit slutsatsen att han nog är svagare i vänsterbak ändå. Galoppen blir ganska fyrtaktig/passartad. Men i högervarvet där jag knappt fått honom att gå runt på volten förut var han kanonduktig och hade dessutom fin rund galopp. Jag kom fram till att om jag vevade intensivt med spöet upp/ner framför mig själv så det gav ifrån sig ett vinande ljud när jag ville undvika att han bara gasade på förbi/nästan över mig, DÅ minsann vände han åt rätt håll. Och sen en sån yttepyttedetalj som jag inbillade mig gjorde stor skillnad - om jag tittade och fokuserade en bit framför där han var hela tiden på sidan mot ytterdörren och visualiserade att han galopperade hela vägen och redan var där jag fokuserade, då stannade han inte och vände! Utan fortsatte precis som jag visualiserade. Om jag däremot ptrooade, slappnade av och fokuserade mot dörren så stannade han vid dörren och vilade lite.

Kändes som ett mycket lyckat pass! Inte verkade han särskilt trött heller.
Om det stämmer schemamässigt (att man kan tajma in att vara ensam i stallet) så planerar jag att testa uppsuttet om 3-7 dagar. Väldigt pirrigt, eftersom det känns lite som en milstolpe att klara galoppfattning uppsuttet i båda varv för första gången - vilket jag såklart hade tänkt! ;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0