Vingelpellarna

Egentligen var det tänkt att Tabben skulle få vila idag, har jobbat dressyr många dagar i rad nu och igår blev det ju rätt hårt. Men på sätt och vis kändes det bra om han blir uppmjukad igen innan han får vila, till veckan blir det rätt sent i stallet och därmed trevligare att inte "behöva" dressyra alla dagar!
Hursomhelst, jag var lite ofokuserad på själva syftet med träningen känner jag. Hyfsat fokuserad i ridningen men att jag liksom inte visste vad jag ville och därmed inte fick så mycket heller? Han kändes stundvis helt ok/bra och stundis inte så trevligt t ex förböjd eller trillade iväg för mig, min sits var inte särskilt bra men så var inte fokus på den mer än ett tag på slutet (och att försöka hålla tyngdpunkten åt rätt håll och försöka slappna av i sitsen).
Han var lite ofokuserad från början och ganska spänd. Jag red med bara stången och hade lite för lite inverkan egentligen men tanken då är ju att försöka bli mer konsekvent och "snäll" i handen. Den biten misslyckades delvis idag, ofokuserad på målet som sagt... Får göra upp en bättre strategi inför nästa ridpass. Övade sluta i båda varv (innanför spåret) och lite öppna i båda varv men mest fokus på högervarvet. Övade att flytta in och ut på volt och försöka känna efter hur mycket man kunde ändra vikten utan att han trillade iväg. I vänstervarvet t ex så kan jag tynga mycket på innerstigbygeln och minsta lilla jag släpper på trycket glider han ut igen så då blir det tryck inåt - lätta, tryck inåt- lätta osv snarare än växla mellan inner- och ytterstigbygeln. Har svårare att få grepp om högervarvet, upplever det som att det kan krävas mycket tryck inåt för att få en reaktion, sen får jag försöka få med min överkropp (vilket jag ofta glömmer) och ett par smyghalvhalter och passa på när jag måste balansera om till ytter för att han inte ska falla inåt, men det får inte bli för snabba/stora ombalanseringar i högervarvet för då faller han antingen utåt eller inåt, ibland kan jag tänka lite tryck i båda som utgångsläge och sen successivt lägga lite mer i inner- eller ytterstigbygeln. *suck* bra med häst som är känslig för vikten på så vis att jag tvingas att lära mig, dåligt när man inte har lyckats förfina sitsen och vikthjälperna ännu och har mycket kvar inom hästens skolning så man inte bara kan ta några pass och fokusera endast på den egna sitsen! :-p
Försökte fokusera stundvis på att få honom framåt/nedåt, och på slutet försökte vi få till lite mer samling fast utan att prioritera bort resten av kroppen och försöka att inte plocka bort energin när jag ska korta steglängden. Gick väl sådär, ett par steg fick jag till men inte mer. Slutade med att jag försökte förbättra vikten på bakbenet lite i t ex öppnatänk på volt istället.  

Erik var snäll och tog ett par bilder. Som var bättre än gårdagens (genomgående inräknat dom jag inte la ut) iaf för att kompensera lite! ;-)




Här fick vi till lite längning, gillar den bilden även om det inte är perfekt i övrigt :-)


Tycker det ser ut som att jag får med högerbak här!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0